Wpisy oznaczone tagiem "U-Bahn" (11)  

austria
 
Za chwilę U1 wydłuży się w kierunku południowym o 5 stacji! Tablice już są, a ja się emocjonuję, bo termy staną się tak latwo osiągalne :D
20170818_155514.jpg
 

austria
 
  • awatar Persephone: @Arizona999: Zapraszam do Madrytu chociażby :) W Londynie też zdarzały się ciekawe miejsca ;)
  • awatar muu.: Mój pierwszy w życiu (i w sumie jedyny) przejazd metrem był we Wiedniu właśnie :) Borze, przez cały czas jazdy tkwiłam w stuporze :D
  • awatar Persephone: @muu.: Wiedeńskie metro jest mało reprezentatywne, bo dużo jeździ po powierzchni, również ze względu na to, że prowadzi tak, jak szła Stadtbahn, a tam kiedyś dawno temu jeździły ciuchcie z dymiącymi kominami :)
Pokaż wszystkie (5) ›
 

austria
 
Dziś zrobiło się gorąco. Posypało się metro, trzy linie z pięciu albo nie jeździły, albo były poopóźniane. Zwrotnice musiały być przestawiane ręcznie, stąd nieregularnie jeżdżące pociągi.

Omg.

Więcej na: wien.orf.at/news/stories/2634368/

PS. Sorry, nastawnie, nie zwrotnice :)
  • awatar krytycznymokiem: ja mam takie pytanie z innej beczki - czy w Austrii jakoś specjalnie obchodzony jest Fasching? bo normalnie od wczoraj żadnych ładunków ani z okolic Wiednia ani Insbrucku nie ma w giełdzie, posucha straszna, odpoczywają/ świętują?
  • awatar Persephone: @krytycznymokiem: Dzis jest juz Sroda Popielcowa, wiec karnawal sie skonczyl. W Wiedniu to raczej tylko paczki sie je. Karnawal jest ogolnie bardziej obchodzony w zachodniej AT, sa pochody. @Żin: ;)
Pokaż wszystkie (2) ›
 

austria
 
Do Wiednia wpadł niedawno mój kolega ze studiów. Był na kursie dla nauczycieli niemieckiego, poznał tu parę belfrów z Polski oraz Czech i spotkaliśmy się wszyscy na wino w Grinzing*.

Tak sobie gawędziliśmy i zauważyłam wtedy, ile rzeczy jest dla mnie w tej chwili zupełnie oczywistych, bo tu mieszkam, jestem i w ogóle.

Raz, bo Austria to nie Niemcy, a dwa-mieszkaniec to nie turysta, zwraca uwagę na zupełnie inne rzeczy, a i też o innych rzeczach wie.

Stąd pomysł na kilka nowych serii wpisów. Jedna z nich to właśnie ciekawostki. Będzie też cykl "co, jak, gdzie" (czasem co, czasem jak, a czasem gdzie).

A teraz do meritum. Było już na tym blogu kilka wpisów o metrze wiedeńskim, ale chyba jeszcze nigdy nie wspomniałam o tym (a jak wspominałam, to najwyżej się powtórzę), że nie ma do dziś linii U5. Są linie od U1 od U4 i potem U6.

Jak to się stało? Ano tak, że linia była planowana, wielokrotnie zmieniano jej przebieg, ale nigdy nie wybudowano. Jest jednak nadzieja, że seledynowa linia powstanie po 2020:
commons.wikimedia.org/(…)File:Zielnetz_U-Bahn_Wien.…

Część trasy miałaby się pokrywać z obecnym przebiegiem U2 (od stacji Rathaus do Karlsplatz), a U2 od ratusza miałaby zostać poprowadzona w kierunku południowym.

* Grinzing-część 19. dzielnicy Wiednia, Döblingu, znana z uprawy wina i knajpek vel gospod owe wino sprzedających (Heuriger to nazwa tych miejsc i wina, at 'heuer' 'w tym roku'; sprzedawane wino często jest młode, stąd nazwa).

W Wiedniu jest więcej tego typu miejsc, ale Grinzing jest wybitnie turystyczny, pojawia się tu mnóstwo Japończyków i Chińczyków, a ci drudzy postanowili "skopiować" to miejsce i wybudują takie w Chinach. Z Hallstatt już tak zrobili (po ang.):
www.bbc.co.uk/news/world-asia-18327751
 

austria
 
Dziś wiedeńskie metro wygląda tak:
U2 jetzt.png

(grafika upubliczniona na Wiki przez usera My Friend, stan 09.2013)

Ale już 05.10.2013 (czyli cztery lata wcześniej niż planowano) otwarty zostanie nowy odcinek linii U2, aż do Seestadt (U1 się buduje, dziś kończy się na południu przy Reumannsplatz).
u2 nie.png


Łezka się kręci w oku, bo pamiętam czasy, kiedy U2 była niepozorną linią między Karlsplatzem a Schottenringiem. Potem sięgnęła stadionu, a następnie Aspernstr. A już za trzy dni dojedzie do nowego osiedla-Seestadt!

A jako bonus: historia metra wiedeńskiego!
upload.wikimedia.org/(…)U-Bahn_Wien_Er%C3%B6ffnunge…
Pokaż wszystkie (6) ›
 

austria
 
Od dzisiaj w wiedeńskim metrze (w tramwajach jeszcze nie sprawdziłam) stacje zapowiada głos pani Angeli Schneider. Tym samym Franz Kaida odchodzi do historii.

Pojawiły się zmiany w zapowiedziach (np. przy dworcach i wersje ang.). Thaliastr. zapowiadana jest pojedynczo (wcześniej Thaliastr./Lerchenfelderstr.), a Wien Meidling trafił na pierwsze miejsce w zapowiedzi, mimo że stacja oficjalnie nadal nazywa się Philadelphiabrücke :)

Dziwnie tak, jakby nie to miasto, jakby nie to metro :D
Głos Wiener Linien Cytat z http://austria.pinger.pl

Wielka zmiana w Wiedniu po 44 latach! Zmieniony zostanie głos zapowiadający kolejne przystanki w autobusach, tramwajach i wiedeńskim metrze. Od

  • awatar Lotar King: ....jestem wstrząśnięty skalą zmian w wiedeńskim metrze....bye bye Franz. Twoje wymuszone odejście sprawia, że jeszcze chętniej sięgamy do książek Matthiasa Mandera, np. Kazuar.
Pokaż wszystkie (1) ›
 

austria
 
Wybaczcie pełen monotematyzm, ale ostatnio wzięło mnie na wynurzenia okołokomunikacyjne.

Klik!
800px-U-Bahn-Netz_Wien_2000.png

(grafika upubliczniona na Wiki przez usera My Friend, stan 2000 rok)

Dziś nieco o wiedeńskiej linii U2.

Jeśli porównamy mapkę powyżej ze stanem dzisiejszym, w pierwszej linii rzuci nam się w oczy fakt, że linia się rozbudowała. Ale dziś nie o tym-naszym obiektem zainteresowania będą dwie stacje: Babenbergerstr. i Lerchenfelder Str.

Pierwszy punkt to krótka piłka. Stacja Babenbergerstr. istnieje, lecz nazywa się się obecnie Museumsquartier (od znajdującego się tam kompleksu muzeów).

Natomiast historia drugiej stacji, czyli Lerchenfelder Str. jest ciekawsza i bardziej rozbudowana. Stacja (a właściwie wtedy jeszcze przystanek) została oddana do użytku w 1966 roku jako część podziemnego tramwaju (do dziś jeszcze np. linia tramwajowa 18 jeździ częściowo pod ziemią). Dwa lata później podjęto decyzję o przekształceniu przystanku w stację budującego się metra. I tak latem 1980 dokonano ponownego otwarcia-tym razem stacji linii U2 Lerchenfelder Str.

I tak sobie była ta stacja, posiadała dwa wyjścia (Lerchenfelder Str. i Schmerlingplatz) oraz dwa króciutkie perony, aż przyszedł rok 2000. Globalnie sprawę ujmując końca świata co prawda nie było, ale dla tej stacji rok ten stał się początkiem końca.

Wraz z rozbudową linii zaczęto przystosowywanie peronów do dłuższych pociągów. Peron sąsiadującej stacji Volkstheater przedłużono o 20m w stronę stacji Lerchenfelder Str., co przy i tak małej odległości między stacjami doprowadziło do kuriozalnej sytuacji widocznej na zdjęciach (zwróćcie uwagę, jak krótki peron miała Lerchenfelder Str., od schodków do ścianki!):
2002-1~1.JPG

(zdjęcie ze strony xover.htu.tuwien.ac.at/(…)show.php…)
Ze stacji poprzedniej było widać już następną...  Nie było wyboru-stację trzeba było zamknąć. I tak od 27.09.2003 jedyną pamiątką po stacji Lerchenfelder Str. są stare mapki, zamknięte wejście do metra
800PX-~1.JPG

i peron-widmo, który widać między stacjami Volkstheter (właściwie zaraz po niej w kierunku Aspernstr.) a Rathaus. Kto wpatrzy się w ciemność, zauważy zarysy peronu.

Stacja Lerchenfelder Str. jest jak na razie jedyną  zamkniętą i nieczynną stacją wiedeńskiego metra.
  • awatar Persephone: @dzium: Ale warszawskie jest za to nowiuśkie :) Ewentualnie na etapie dziury (zależy, która linia) ;) Metro wiedeńskie ma tylko 5 linii, więc też nie jest jakieś szczgólnie wielkie.
  • awatar Nortus & Potworna spółka: to prawie jak metro warszawskie :D
  • awatar Persephone: @Nortus & Potwory XX: :D
Pokaż wszystkie (3) ›
 

austria
 
Jeszcze raz o komunikacji miejskiej w Wiedniu. Tam, gdzie dziś jeździ U6, kiedyś jeździła kolej, a w czasach nowszych-tramwaj. Ale taki konkretny, wielowagonowy. Jak widać, później jeździły po części wagony tramwajowe, a po części-te, z których korzysta dziś metro.

 

austria
 
Coś dla prawdziwych fanów wiedeńskiego metra: na YT można znaleźć filmiki, które kręcone są z kabiny motorniczego. Wraz z nim można przejechać od jednej do drugiej stacji końcowej. Tutaj linia U4 z Hütteldorfu w kierunku Heiligenstadt.

Zupełnie inaczej to wygląda, kiedy się wszystko widzi z przodu :)

W trzynastej sekundzie warto zwrócić uwagę na mały smaczek: tam, gdzie widać tramwaje, dziś jeździ metro :) Trudno sobie to teraz wyobrazić, choć na niektórych odcinkach tramwaj zmieniono na metro dopiero w późnych latach 90.
 

austria
 
Wyłania się z mroku, widzę go, ale jeszcze nie jestem pewna, oślepia mnie blask, ale ... tak, TO ON!
PC050199.JPG
Pokaż wszystkie (8) ›
 

austria
 
Dziś będzie o komunikacji miejskiej w Wiedniu, Grazu i Klagenfurcie.

Pozwolę sobie zacząć od stolicy. W Wiedniu za komunikację miejską odpowiedzialna jest firma Wiener Linien.

image_1313.gif

Mamy do wyboru zasadniczo autobusy, tramwaje oraz metro (U-Bahn). Rozkłady linii dostępne są na stronie internetowej: www.wienerlinien.at/

Bilety można nabyć w kioskach, automatach na dworcu (w tych samych, w których kupujemy bilety na pociąg) oraz w automatach w pierwszych wagonach tramwaju (UWAGA, droższy o 40 centów), tuż przy kierowcy. Dostępne są różne bilety, w zależności od potrzeb: najpopularniejsze to jednorazówki (na jeden przejazd w jednym kierunku) oraz bilet 24-godzinny. Więcej o biletach:

www.wienerlinien.at/(…)channelView.do;jsessionid=C2…

Einzelfahrschein:
S6303990.JPG

W Grazu jest trochę inaczej, mianowicie-ważność biletu ograniczona jest czasowo. Przewozami autobusowymi i tramwajowymi zajmują się Grazer Verkehrsbetriebe (GVB).
GVB-Logo.jpg

Do najpopularniejszych biletów należą 1-Stunden-Karte, czyli bilet uprawniający do godzinnego przejazdu, przesiadania się, etc.
S6303993.JPG

Jeśli jednak chcemy pobyć w Grazu nieco dłużej, warto udać się na Jakoministraße i zakupić tzw. Zehn-Zonen-Karte. Bilet ten można wykorzystywać zarówno do przejazdów poza strefę 101 (obejmującą zasadniczo całe miasto), jak również w strefie miejskiej. Godzinny przejazd w strefie 101 to jedno skasowane pole, wyjazd poza strefę to skasowanie biletu odpowiednio co któreś pole. Warto go kupić, bo cena za godzinny przejazd spada wówczas z 1,90 do 1,67 Euro.
S6303988.JPG

Bilety (poza 10-Zonen-Karte) można kupić zarówno w kioskach, jak i u kierowcy autobusu czy tramwaju. Głównym węzłem przesiadkowym jest Jakominiplatz, przejeżdżają przez niego wszystkie tramwaje i większość linii autobusowych (jeśli nie wszystkie). W nocy możemy się zdać właściwie tylko na taksówkę, bo autobusy nocne kursują jedynie w weekendy i przed dniami wolnymi. O 0:30, 1:30 i 2:30 odjeżdżają z Jakominiplatz: www.gvb.at/home/fahrplaene/januar10/nightline.pdf

Rozkłady na stronie: www.gvb.at/

W Klagenfurcie natomiast komunikacja miejska ogranicza się do autobusów (w przeszłości były i tramwaje, ale je zlikwidowano). Przewozami zajmują się Stadtwerke Klagenfurt.
stw-logo.gif

Na stronie www.stw.at/9365.asp dostępne są rozkłady. Godzinny bilet dla dorosłych kosztuje 1,80, możliwy jest też zakup Kurzstrecken-Karte, można na tym bilecie przejechać trasę pomiędzy dwoma sąsiadującymi "Kurzstreckengrenze", zaznaczone są na rozkładzie. Bilety można kupować u kierowcy. Praktycznie wszystkie linie kończą swoją trasę na Heiligengeistplatz, który jest węzłem przesiadkowym i przystankiem końcowym (czasem jest to przystanek końcowy w jedną stronę; w przypadku linii robiących "kółeczko", autobus jedzie z HGP na HGP).

Przykładowy bilet:
S6303996.JPG

Werte Fahrgäste, let's go :)
  • awatar Czechofil: W Wiedniu podobno tylko Polacy nie kasują biletów. Zreszta tę bramki a raczej ich brak mnie najbardziej zaskoczyl :)
  • awatar Persephone: @Czechofil: Ja kasuję zawsze ;) Choć jeszcze ani razu kanara nie spotkałam :D
Pokaż wszystkie (2) ›
 

 

Kategorie blogów