Wpisy oznaczone tagiem "bollywood" (184)  

wampirzyca
 
Dziś miało być o kolejnej książce z wampirami w tle, ale.... wróciłam do domu po opiece nad Kosmitą, wstawiłam obiad i pranie, a w tle puściłam TV. Los chciał (bo programu tego kanału nigdzie nie ma :( ), że trafiłam na film bollywoodzki, gdzie sparaliżowany magik walczy o prawo do eutanazji.

(Tak, wiem - Jak bollywood może poruszać temat eutanazji, przecież to zawsze love story i happy ending. Otóż moi drodzy nie zawsze. Nie zawsze jest happy end. Są filmy gdzie utwory pchają akcję do przodu jak w historii pewnej poetki, gdzie pominięcie ich sprawia że tracimy wątek narracji; są filmy gdzie utwory są tłem, bez tańczenia, jak w historii o zamachowcach samobójcach czy filmie ukazującym życie modelek high fashion; wreszcie są filmy jak "Magik" gdzie utwory, a w zasadzie jeden motyw muzyczny, pojawia się w retrospekcjii, gdy bohater wspomina czasy gdy był w pełni sprawny).

Tytułowy "Magik" to Ethan Mascarenhas grany przez Hrithika Roshana, jego wieloletnią pielęgniarkę Sofii D'Souza gra Aishwarya Rai (ci, co interesują się konkursami piękności wiedzą, że jest to była Miss Świata).
Magik był mistrzem iluzji, najlepszym w swoim fachu, niestety w pewnym momencie swojej kariery uległ tragicznemu wypadkowi i w chwili gdy film się zaczyna, dowiadujemy się, że jest sparaliżowany od głowy w dół od blisko czternastu lat. Z pomocą swojej pielęgniarki (która przełącza klawisze, płyty, rozmówców itd. itp.) prowadzi cieszący się dużą popularnością program radiowy.Jednak życie w ciągłej zależności od innych go męczy i pewnego dnia prosi swoją przyjaciółkę - Devyani Dutta - prawniczkę, by wystąpiła do sądu o zgodę na eutanazję (w Indiach, jak i u nas jest to nielegalne).
Rusza bardzo medialny proces sądowy, a my śledzimy rozwój sytuacji poznając historie z przeszłości Ethana. Sędzia nie jest w stanie podjąć decyzji na pierwszej rozprawie, a Magik w swoim programie przeprowadza plebiscyt "Tak czy nie dla eutanazji". Przeważają głosy na "nie" przy dwóch głosach na "tak". (pochodzących od byłej dziewczyny i osoby, która, tragiczny w skutkach dla Magika, wypadek spowodowała)
Koniec procesu, sędzia nie wydaje zgody na eutanazję powołując się na boskie prawo do życia, a Magik stara się pogodzić z decyzją sędziego. I w sumie tu film mógłby się skończyć, ale z propozycją pomocy w samobójstwie wychodzi pielęgniarka, która przez cały film była największym przeciwnikiem pomysłu swojego pracodawcy. Film kończy się przyjęciem z okazji ostatniego dnia życia...

Przyznaję, że oglądałam go jak zaczarowana, znów coś z zewnątrz (ten film) sprawiło, że bardziej doceniłam to co mam.
Doceniłam że mogę chodzić (choć po operacji grudniowej, gdy "dojście do siebie" zajęło mi blisko miesiąc, przekonałam się że to trudne). Doceniłam poranny ból po uderzeniu się w łóżko, bo to znaczy że czuję (co z tego, że będę mieć siniaka).
Ale też utwierdził mnie w przekonaniu, że gdyby mi przydarzyło się to co Magikowi, to od razu mnie dobijcie, bo to nie życie, a egzystencja...
Na całe szczęście X. myśli tak jak ja....
A wy? Co byście zrobili lub chcielibyście by zrobiono?

 

patunia15700
 
pop_up_main_hoon_naa_film_04.jpg

WYWIAD Z FARAH KHAN NA TEMAT FILMU:

**Jakiego rodzaju filmem jest "Jestem przy tobie"?**

Próbowałam zrobić typowy film hindi – ulubiony przeze mnie film gatunkowy, jak go nazywają. Tego typu obrazy realizowali m.in. Naseer Hussein i Manmohan Desai. Spróbowałam swoich sił w dziele, w którym jest wszystko: matka, brat przyrodni, ślepy ojciec, taniec, dramat, akcja, emocje itd.


**W naszym przemyśle filmowym kobiety reżyserzy zazwyczaj realizują kameralne dramaty obyczajowe. Jednak w Twoim filmie jest bardzo dużo akcji.**

Faktycznie, wszystkie sensacyjne elementy planowane były już na poziomie scenariusza. Akcja miała przeplatać się z dramatem. Nie miałam jednak pojęcia, że realizowanie scen akcji pochłania tak dużo czasu. Będąc bardzo niecierpliwą osobą, czasami zdarzało mi się krzyczeć. Do jednej sceny potrzebowaliśmy nawet 30 ujęć, nie spodziewałam się tego. Myślałam, że będzie tak, jak w przypadku piosenek. W ciągu 4 dni kończę 4 minutową sekwencję taneczną. Jednak zrealizowanie 4 minutowej sceny akcji zajmowało nam 10 dni zdjęciowych.


**Co  mogłabyś powiedzieć o muzyce do filmu?**

Jestem bardzo zadowolona z muzyki. Moim zdaniem to najlepsza jak dotąd muzyka Anu Malika. To naprawdę ma znaczenie, że wszyscy pracowaliśmy od serca. Wszyscy traktowali pracę przy moim filmie w wyjątkowy sposób.

Poza tańcem i muzyką co jest mocną stroną filmu?

Mocną stroną filmu jest sama historia; bardzo niezwykła i mocna historia. Myślę, że jeśli historia nie jest mocna, nikt nie przyjdzie obejrzeć filmu po raz kolejny i kolejny.


**Co zainspirowało Cię do tego, żeby z choreografki zmienić się w reżysera?**

W rzeczywistości, gdy zaczynałam karierę dziesięć lat temu, chciałam zostać reżyserem. Asystowałam Monsoorowi Khanji. To nie było tak, że chciałam zostać choreografkę. Po prostu życie ma zwyczaj zabierać cię tam, gdzie zechce. Więc ja zostałam choreografkę z braku czegoś innego. Potem zaczęłam być w tym bardzo dobra i już nie chciałam tego zostawić. Jednak zawsze czułam, że chciałabym zrobić swój własny film. I w końcu zdecydowałam, że powinnam przeciąć linę bezpieczeństwa i skoczyć na głęboką wodę. Bardzo się cieszę, że Shahrukh dał mi szansę, żebym mogła to zrobić.  


**Czy Shah Rukh był twoim pierwszym wyborem?**

Shah Rukh był moim pierwszym i ostatnim wyborem.


**Czy stosowałaś jakieś kryteria wyboru gwiazd do filmu pod kątem tego, czy umieją tańczyć?**

Byłam pewna, że ma to być film pełen scen tanecznych. Gdyby Amrita lub Zayed nie umieli tańczyć, byłby z tym problem, bo oboje musieli tańczyć w piosenkach. Jednak dałam im miesiąc na ćwiczenia. Moja pierwsza piosenka, która przedstawia ich bohaterów, była kręcona w jednym ujęciu. Mieliśmy setki tancerzy i nie chcieliśmy cięć. Więc to było bardzo ważne, żeby umieli tańczyć.


**To twój pierwszy film. Czy masz jakieś pamiętne chwile z nim związane?**

Rozmawiałam z Shah Rukiem, że już nigdy nie będę miała szansy zrealizowania swojego pierwszego filmu. On jest jak pierwsze dziecko. Zawsze będzie specjalny. A ja miałam jeszcze tę przewagę, że moi aktorzy i ekipa byli dla mnie bardzo mili, dlatego że to był mój pierwszy film. Tak więc robienie go było najlepszym doświadczeniem w całej mojej 12-letniej karierze.
 

patunia15700
 
jestem_07.jpg

MÓWI FARAH KHAN:

**o filmach:**

„Moje najwcześniejsze wspomnienia dotyczą filmów. Oglądam je od kiedy skończyłam 2 lata. Są moją pasją: uwielbiam je krytykować, dyskutować o nich.”

“Kiedy byłam małą dziewczynką chciałam zostać astronautą, a kiedy trochę podrosłam – reżyserem. Nigdy bym nie powiedziała, że chciałabym zostać tancerką lub choreografem; nie wyobrażałam sobie czegoś takiego ani też nie miałam takiej intencji, by kimś takim zostać.”

“Zobaczyłam Michaela Jacksona w “Thrillerze” i coś sprawiło, że poczułam, iż to właśnie chciałabym robić. Zaczęłam kopiować kroki taneczne i wkrótce byłam w tym naprawdę dobra. Zaczęłam tańczyć na przyjęciach i brać udział w zawodach tanecznych a w końcu stworzyłam grupę taneczną złożoną ze zwycięzców w zawodach”

„Kiedy zaczęłam pracę nad moim pierwszym filmem, wiedziałam, że będzie on mieszanką  wszystkich filmów, na których dorastałam i które kochałam najbardziej. Wiedziałam, że będzie to film zawierający wszystkie elementy komercyjnej indyjskiej masali: miłość, emocje, dramatyzm akcji, sensację, pieśni, herosów, czarne charaktery, komedię, a wszystko to doprawione świeżością, energią, młodością i duszą.”


**o Shah Rukh Khanie:**

„Przez cały czas kręcenia filmu mój anioł stróż Shah Rukh był przy mnie, motywując mnie, inspirując, a czasem wymierzając kopniaka.  Powtarzał bez końca: Jestem przy tobie!  Kocham cię i nic mnie tak nie uszczęśliwi, jak nakręcenie z tobą twojego pierwszego filmu.”

„On jest moim przyjacielem, bratem, ojcem... Znaczy dla mnie wszystko. Nikogo się nie słucham: ani rodziców, ani brata, po prostu nikogo. Gwiżdżę na to co myślą inni. Ale Shah Rukha się słucham. Liczę się z jego zdaniem. Jest tak, bo czuję, że on troszczy się o mnie – nie mówi tego, ale to okazuje. Wiem, że chce tego, co dla mnie jest najlepsze. Zrobił dla mnie rzeczy, jakich nawet członkowie mojej rodziny, by nie zrobili. [...] Jest moim aniołem stróżem. Czasem myślę, że został zesłany w miejsce taty. Shah Rukh zaufał mi na tyle, że poprosił, bym wyreżyserowała jego warte 24 milionów rupii Jestem przy tobie.”
 

patunia15700
 
pop_up_main_hoon_naa_film.jpg

PRASA O FILMIE:

www.rediff.com/

„Trzy godziny nieustannej zabawy...”

„Farah Khan zadebiutowała tanecznym krokiem. Pokazała, że ma dryg do robienia filmów. Pewnie trzyma się tematu, którego ton zmienia się co 10 minut. Jej styl filmowania czerpie zarówno z MTV jak i z parodii, aczkolwiek na niespotykaną (czytaj: 24 miliony rupii) skalę.”

„Jestem przy tobie to zabawny film. Nie moralizuje. Nie kieruje się logiką. Nie jest realistyczny. Jest za to bezwstydnie rozrywkowy. Jeśli więc szukacie rozrywki w stylu lat 70. – polecam Jestem przy tobie. Bawcie się dobrze!”

„Wszystko, co chciałbyś znaleźć w filmie, odnajdziesz w trwającym trzy godziny i dwie minuty Jestem przy tobie.”

www.bbc.co.uk/

„Szalony film masala Jestem przy tobie mógłby być zmutowanym dzieckiem Grease i Matrixa.”

The Guardian:
„Nie można nie dać się porwać temu szaleńczo nadmiarowemu melodramatycznemu musicalowi, który w jakiś sposób jest jednocześnie łzawym dramatem rodzinnym, szkolną komedią dla nastolatków i thrillerem o terrorystach.”


www.channel4.com/

„W Jestem przy tobie" jest wszystko: zaczyna się jak gładko poprowadzony film akcji, a potem nagle zstępuje w rejony komedii, dramatu, marzeń, filmu szkolnego, romansu, filmu dla nastolatek  i filmu familijnego.”


www.planetbollywood.com/

“Jestem przy tobie to Grease połączone z Coś się dzieje i z filmami o przygodach Jamesa Bonda.”

„Muzyka jest zdumiewająca! Tytułowa piosenka Jestem przy tobie jest cudownie słodka i naprawdę wyraża zawarty w tytule przekaz: „Jestem przy tobie”!

„Amrita Rao jest wspaniała w tym filmie. Jeśli były jakiekolwiek wątpliwości w kwestii jej aktorstwa, to powinno przypieczętować sprawę.  [...] Zayed Khan udowodnił, że potrafi grać. [...] Sushmita Sen była niesamowita! [...] Shah Rukh Khan – zdumiewający jak zawsze. [...] W tym filmie po raz kolejny udowodnił, że jest niezwykle wszechstronnym, pełnym klasy i trendy aktorem. Wspaniały film! Świetna robota Farah Khan!”  
jestem_09.jpg

O FILMIE:

**Piosenki i sceny taneczne:**

Piosenki w Jestem przy tobie są wyjątkowe. Wszystkie niesłychanie energiczne i  wesołe; połączone ze skomplikowanymi i brawurowymi sekwencjami tanecznymi oddają szalonego ducha filmu. Największe wrażenie robi pełna przepychu „Tumse Milke Dilka Jo Haal” (na polskim DVD dzięki karaoke można zaśpiewać ją razem z gwiazdami filmu) i pierwsza w filmie piosenka - „Chale Jaise Hawaien”.

W układzie tanecznym do „Chale Jaise Hawaien” wzięło udział setki tancerzy. Niezwykłe jest to, że tę trwającą ponad 5 minut piosenkę nakręcono w jednym ujęciu. To pierwsze takie przedsięwzięcie w filmie bollywoodzkim i spełnienie wieloletniego marzenia Farah Khan. Aktorzy i tancerze przeszli miesięczny trening, żeby zatańczyć cały utwór od razu, bez żadnych błędów.

Kompozytor Anu Malik dostał w 2004 roku aż dwie nagrody za Jestem przy tobie - Filmfare Award i Screen Weekly Award.


**Stroje:**

Szczególną role w Jestem przy tobie odgrywają stroje. Niemal nad każdym głównym bohaterem czuwał inny projektant, który dbał o to, żeby postać, którą ubiera miała własny, niepowtarzalny styl. Każdy z bohaterów (poza zmysłową Chandni) przechodzi w filmie przemianę, co pokazane jest także w stroju.
Lucky (Zayed Khan) jest w filmie szkolnym luzakiem, który dba o swoje długie włosy i starannie dobiera oberwane podkoszulki i wytarte jeansy. Styl jest dla niego wszystkim. Do czasu...
Sanjana (Amrita Rao) to dziewczyna – kumpel. Chodzi w jeansach, małych bluzkach i dziwnych czapeczkach. Trochę abnegatka, a trochę indyjska Christina Agulillera. Nikt nie myśli o niej jak o zmysłowej kobiecie. Do czasu...
Major Ram (Shah Rukh Khan; jego stroje projektował Karan Johar - reżyser Czasem słońce, czasem deszcz) gdy przybywa do szkoły w Darjeeling, ubiera się tak, jakby od lat 70. nic się w modzie nie zmieniło. Nosi dzwony i śmieszne, dzianinowe kamizelki. Jest obiektem żartów całej szkoły. Do czasu...
Chandni (Sushmita Sen) jest najbardziej zmysłową nauczycielką, jaką tylko można sobie wyobrazić. W szyfonowych sari nie chodzi, tylko płynie. Stroje Chandni stały się w Indiach legendarne. Dzięki nim sari powróciło na wybiegi ekskluzywnych pokazów mody, a grająca Chandni Sushmita Sen często bierze w nich udział.



**Sceny akcji i efekty specjalne:**

Jak niemal wszystko w Jestem przy tobie, także sceny akcji są niezwykłe i zaskakujące. Reżyserka czerpie pomysły ze starych indyjskich hitów, a także z zachodnich produkcji (Matrix, Mission Impossible, Czas Apokalipsy), jednak to, czego dokonuje major Ram na latającej rikszy sprawia, że James Bond powinien przejść na emeryturę. Farah Khan pomysły znane ze współczesnych filmów przełożyła na specyficzny język filmu masala. Dzięki temu każdy chwyt jest dozwolony, a lewitujące w powietrzu ciała i powstający po dotkliwym pobiciu bohaterowie doskonale wpisują się w tę pełną atrakcji konwencję.
 

patunia15700
 
MainHoonNa_title1.jpg

Tytuł oryginalny: Main Hoon Na
Rok: 2004

Reżyseria: Farah Khan
Scenariusz: Farah Khan, Rajesh Saathi, Abbas Tyrewala    
Produkcja: Shahrukh Khan, Gauri Khan
Muzyka: Anu Malik    
Scenografia: Sabu Cyril    
Kostiumy: Karan Johar


Obsada:

Zayed Khan - Laxman Prasad Sharma
Praveen Sirohi - Vivek
Sunil Shetty - Raghavan
Murli Sharma - Khan
Shahrukh Khan - Major Ram Prasad Sharma
Nassar Abdulla - Rajat Saxena
Kabir Bedi - Generał Bakshi
Bindu - Panna Kaker
Boman Irani - Dyrektor
Kiron Kher - Madhu Sharma
Kunal Kumar - Shastri
Rajiv Panjabi - Percy
Amrita Rao - Sanjana
Rakhi Sawant - Mini
Sushmita Sen - Chandni
Naseeruddin Shah - Brygadier Shekhar Sharma
Satish Shah - Profesor Rasai  


Fabuła

Ram jest najprzystojniejszym i najlepiej wyszkolonym oficerem armii indyjskiej. W trakcie brawurowej akcji ginie jego ojciec, postrzelony przez bewzględnego terrorystę Raghavana. Umierając, prosi syna, by odszukał brata, o ktorego istnieniu dotąd nie wiedział, i sprowadził go do rodzinnego domu. Jednocześnie Ram otrzymuje tajną misję. Musi udać się do Górzystego Darjemelingu i w przebraniu ucznia chronić przed atakiem terrorystów córkę generała. Już na miejscu Ram zakochuje się w oszałamiająco pięknej nauczycielce chemii.
 

patunia15700
 
fanaa-2006-2b.jpg

PIOSENKI

1. Mere Haath Mein



Pierwotna wersja tej piosenki.


2. Chaand Sifarish


3. Des Rangila


4. Chanda Chamke


5. Destroyed in love

6. Dekho Na


7. Fanaa For You' (Chaand Sifarish Club Remix)
 

patunia15700
 
fanaa-2006-2b.jpg

CYTATY

"Niech mój życiowy oddech znajdzie się w twoim sercu,
niszcząc swoją miłość pozwól mi odejść razem z nią" (”Tere dil mein meri saanson ko panha mil jaaye
Tere ishq mein meri jaan fanaa ho jaaye”)

''Nasze jutro zależy od naszego dzisiaj
To, co postanowimy zrobić dzisiaj...
zdecyduje, co zdarzy się nam jutro.
Wybór nie jest między dobrem, a złem.
To łatwe.
Prawdziwy wybór polega na wyborze...
mniejszego zła lub większego dobra. ''


''Przez twą urodę Bóg się pomylił, cóż jest do dodania?
Byś nie przyciągała złego spojrzenia, wzroku ci zabrania."


'' 7 lat! 7 lat żyłam z poczuciem winy, że przyczyniłam się do twojej śmierci.
Każdego dnia przeklinałam się, że cię tam wysłałam.
Wiesz jak to jest tak żyć?
Popatrz na to!
Kiedy ty bawiłeś się w wielkiego żołnierza...
zobacz co ja robiłam.
Wycinałam kawałki tych twarzy, próbując stworzyć jedną twarz. Twoją twarz.
Żebym mogła przed czymś płakać, żebym mogła coś pokazać mojemu synowi.
Powiedzieć mu: to jest twój ojciec. ''

''Rehan kocha cię bardziej niż ty kochasz Rehana.''

''Spójrz na wspaniałe stworzenie Boga. Rehan jest tuż nad tobą. ''

"Mój oddech był niepełny, moje serce było puste, pusty byłem ja.
Ale jak księżyc jest teraz w pełni, na niebie, tak złączony z tobą jestem ja.."

,,Ale co to jest?
Trucizna.
Mleko z kurkumą.
A i nie próbuj wylać to do klozetu, to bardzo śmierdzi|i mama na pewno się o tym dowie.
Ani na zewnątrz,|bo śnieg zrobi się żółty.
A w umywalce zostawia plamy,|więc na pewno zostaniesz przyłapany.
A, jeszcze jedno!|Jeśli znajdziesz jakiś inny sposób.To powiedz go Rehanowi.|Następnym razem, Rehan zrobi to samo.''

,,Czy Rehan może nazywać|martwego pana, tatą? Proszę?''

"Odkąd cię ujrzałem, czuję w sercu na dnie...
Że zostałaś stworzona tylko dla mnie.
Zanim mnie spotkałaś żyłaś w niebie schowana,
A zostałaś na ziemię tylko dla mnie wezwana!"

''-Gdzie jest nasz przewodnik?
  Hej ty, Cartoon Network!
 -Jestem Balwaan. Nie Cartoon Network.
 -Jesteś dokładnie tym, na co wyglądasz!
  A teraz powiedz, w czym problem?
  -Od czego zacząć?
   Od początku do końca życia istnieją problemy i wielkie problemy.
  -Myślisz, że jesteś zabawny?
  - Dziękuję
  -Idiota
  - Nie wspominaj'

"Nie jestem kwiatem jaśminu, ja to nie róże czy bratki.
Nie jestem kwiatem jaśminu, ja to nie róże czy bratki.
Jestem twym wielbicielem, a nie twojej sąsiadki."

"Jeżeli będziesz w milczeniu siedziała, obyś potem nie miała żalu.
Często po długiej ciszy miłość się budzi mocniejsza w każdym calu.

"Nie ma granic ludzkiego głodu...
Nie ma granic ludzkiego głodu ani pragnienia.
Nawet po dwóch metrach całunu, żądamy dwóch metrów ziemi."

"Spojrzę bólowi prosto w oczy, żadna próba mnie nie onieśmiela.
Dla naszej przyjaźni, moja droga, pokocham nawet nieprzyjaciela."

'' -To ja. Rehan.
 -Wiem. Tylko ty jesteś na tyle zuchwały.
 -Chciałbym być jeszcze bardziej zuchwały.
  Chcę, żebyś ze mną uciekła.
  Chcę pokazać ci Delhi.
  Samej, bez twojej ochrony.
  Nie mów nie, przemyśl to...
  Przecież i tak będziesz o mnie myśleć...
  -Boże broń, wrony kraczą.
  -Będę na ciebie czekać jutro po próbie. Z tymi wronami.
  -Miałeś w życiu więcej dziewczyn niż wskazuje licznik w moim autobusie.
   Czemu chcesz tej ślepej dziewczyny?
  -Cóż mogę poradzić, Balwante, każdy chce księżyca.
  -Jest tylko jedno światło na niebie, które wskazuje nam drogę.
   Chcesz teraz i tego?
  -"Mówią, że każdy zakochany bezsenny szybko się stał"
   "Chciałbym, żeby ktoś mnie pokochał, a ja bym spał, spał, spał..."

"Nie prowadzę życia bezinteresownie, ani nie spijam cudzego wina.
Jeśli mnie kocha niech przyjdzie i powie
I tak nie pójdę, gdzie ta dziewczyna"

"Nie mogłem ugasić pragnienia wodą, więc rozglądam się za barem
Nie mogę narzekać na ciebie Bogu
Bo rozbrajasz Go swym czarem"

'' -Jak zamierzasz pokazać Delhi ślepej dziewczynie?
 -Widzisz mnie?
  -Nie...
  -Jaki mam głos?
  -Jak grzmot przed burzą.
  -Jaki jest mój zapach?
  -Jak ziemia po pierwszym deszczu.
  -Jakie sprawiam wrażenie?
  -Jak książę w przebraniu biedaka
  -I właśnie tak zobaczysz Delhi.''
 

patunia15700
 
fanaa-2006-3b.jpg

CIEKAWOSTKI

Zdjęcia kręcono częściowo w Zakopanem i jego okolicach.

Reżyser Kunal Kohli wysłał Aamirowi i Kajol szkic scenariusza, z nadzieją, iż zgodzą się wystąpić wspólnie. Jego plan wypalił do tyłu - oboje odesłali poprawione wersje scenariusza, z ich własnymi małymi poprawkami, które dodawały głębi i treści ich postaciom, a ujmowały innym.

Aamir wykreował nowy "młody" wizerunek dla tego filmu, kontrastowy w stosunku do jego wyglądu z obrazu The Rising. Kajol też znacznie straciła na wadze w obliczu jej wielkiego powrotu.

Tytuł Fanaa oznacza "zagładę" w Sufi, "zniszczenie" w Urdu oraz "zniszczony przez miłość" w Hindi.

Pierwsza część filmu rozgrywa się w Delhi, które jest tłem takze innego indyjskiego filmu z 2006 roku Ahista Ahista.
 

patunia15700
 
204250276749391bc1b3832.jpg

Rok: 2006
Reżyseria: Kunal Kohli
Scenariusz: Shibani Bathija    
Produkcja: Yash Chopra, Sanjay Shivalkar, Aditya Chopra
Muzyka: Lalit Pandit, Jatin Pandit    
Zdjęcia: Ravi K. Chandran    
Scenografia: Nitish Roy


Obsada

Aamir Khan - Rehan Quadri
Rishi Kapoor - Zulfikar A. Baig
Tabu - Dr Malini Tyagi
Kajol - Zooni Ali Beg
Shiney Ahuja - Major Suraj Ahuja
Kiron Kher - Nafisa Z. Baig
Lara Dutta - Zeenat (gościnnie)
Gautami Kapoor - Rubina 'Ruby'
Sharat Saxena - Antyterrorysta Rahul Rawat
Lilette Dubey - Madam
Jaspal Bhatti - Inspektor Jolly Good Singh
Vrajesh Hirjee - Balwant
Ali Haji - Rehan R. Baig
Satish Shah - Pułkownik Ram Singh

Fabuła

Niewidoma kaszmirska dziewczyna Zooni Ali Beg (Kajol) poznaje w Delhi lokalnego przewodnika turystycznego, Rehana Qadri (Aamir Khan). Zafascynowany nią Rehan pragnie pokazać jej świat ze wszystkimi jego kolorami. Dzięki niemu Zooni odkrywa piękno Delhi, życia i miłości. Jednak Zooni nie wie, że Rehan ukrywa przed nią inną, mroczną stronę i że jego przeznaczenie wstrząśnie życiem obojga...
 

patunia15700
 
still5.jpg

PIOSENKI Z FILMU

1. Chak De India


2. Badal Pe Paon Hain


3. Ek Hockey Dongi Rakh Ke


4. Bad Bad Girls


5. Maula Mere Le Le Meri Jaan


6. Hockey - Remixed


7. Sattar Minute
 

patunia15700
 
still3.jpg

CYTATY Z FILMU

“To tylko trener nie Bóg.”



“W każdym zespole może być tylko jeden tyran. W tym zespole jestem nim ja.”



“Wygrałyście, a ja przegrałem. Nie żałuję, że przegrałem z wami. Żałuję, że przegrałem z własnym krajem. Chociaż oddałem mu krew, pot, serce, całe życie, on nadal nie chce uwierzyć, że grałem tylko dla niego i będę grał przez całe życie.”



“Nie siła fizyczna, ale chęć współpracy buduje zespół.”

 

patunia15700
 
still2.jpg

CIEKAWOSTKI

Film nakręcono w Australii.

Aktorki wcielające się w role zawodniczek przygotowywały się do roli przez 3-4 miesiące pod kierunkiem Mir Rangan Nagi.

Do roli Kabira Khana, Shahrukh Khan zapuścił brodę, aby uwiarygodnić swoją rolę muzułmanina.

Los Mir Rangan Nagi stanowił inspirację dla scenariusza filmu.

Niektóre z dziewczyn występujących w filmie są zawodowymi laskarkami: Chitrashi Rawat (Komal), Nisha Nair (Soi Moi), Lalhming Kimi (Mary).
 

patunia15700
 
still1.jpg

Rok: 2007
Gatunek: dramat, akcja, sportowy
Język: hindi, angielski

Reżyseria: Shimit Amin
Scenariusz: Shimit Amin, Jaideep Sahni
Muzyka: Salim Merchant, Sulaiman Merchant
Zdjęcia: Vishal Sinha
Produkcja: Aditya Chopra, Yash Chopra
Dystrybucja: Yash Raj Films


Obsada:

Shahrukh Khan ... Kabir Khan
Vidya Malvade ... Vidya Sharma
Sagarika Ghatge ... Preeti Sabarwal
Chitrashi Rawat ... Komal Chautala
Shilpa Shukla ... Bindia Naik
Tanya Abrol ... Balbir Kaur
Anaitha Nair ... Aliya Bose
Shubhi Mehta ... Gunjan Lakhani
Seema Azmi ... Rani Dispotta
Nisha Nair ... Soimoi Kerketa
Sandia Furtado ... Nethra Reddy
Arya Menon ... Gul Iqbal
Masochon V. Zimik ... Molly Zimik
Kimi Laldawla ... Mary Ralte
Kimberly Miranda ... Rachna Prasad
Nichola Sequeira ... Nichola Sequeira
Raynia Mascarenhas ... Raynia Fernandes


FABUŁA

Tematem filmu jest odzyskiwanie godności niesprawiedliwie skrzywdzonego człowieka, pokonywanie pragnienia wywyższenia siebie ponad innych, dorastanie do jedności, radzenie sobie z przegraną i walka o zwyciestwo. Problemy te przedstawione są w historii niesprawiedliwie skompromitowanego w oczach Indii zawodnika hokeja, który po latach próbuje odzyskać twarz trenując do mistrzostw świata żenski zespół hokeja. Inspiracją dla tego filmu jest prawdziwa historia indyjskiego muzułmanina Mir Ranjan Negi, który został oskarżony o zdradę po przegranym meczu Pakistan-Indie
 

patunia15700
 
salaam_namaste12_10x7.jpg

PIOSENKI:

1. Salaam Namaste


2. My Dil Goes Mmmm


3. What's Goin' On?


4. Tu Jahaan
 

patunia15700
 
salaam_namaste16_10x7.jpg

CIEKAWOSTKI

Ówczesny chłopak Preity Zinty - Ness Wadia, pojawia się na moment w filmie. Jest to mężczyzna siedzący obok niej w autobusie pod koniec filmu.

Reżyser Siddharth Anand pojawia się w filmie jako kierowca taksówki, którą jedzie Ambar.

Kobieta z dzieckiem w księgarni to naprawdę żona Arshada Warsi (Ron) a dziecko, które polubiło Nicka to Zeke, syn Arshada.

Początkowo rolę Ambar miała grać Aishwarya Rai.
sal13h.jpg

Zanim Nick założył Ambar pierścionek na palec (w szpitalu) pierścionek już na nim był, jednak nagle widzimy, że mężczyzna dopiero zakłada pierścionek na palec przyszłej wybranki.

W scenie porodu widzimy lekarza, zaczynającego pić kawę z kubka, jednak gdy przechodzi on do części sali Ambar, kubek z kawą znika.

W scenie z piosenką Nick rzuca się na sofę w czarnych bokserkach, po chwili w scenie z Ambar na sofie ubrany jest znowu w swoje kolorowe krótkie spodenki.

W scenie odjazdu świeżo poślubionych Arshada Warsi i Tani Zaetta w tylnej szybie samochodu odbija się kamera na wysięgniku.
7179033.3.jpg

Zdjęcia powstały w Melbourne (Australia).

Inne filmy, które częściowo dzieją się w Australii to np. Dil Chahta Hai z Aamir Khanem i Chak de India z Shah Rukh Khanem.

Jest to pierwszy film bollywoodzki nakręcony od początku do końca w Australii.
sal4e.jpg

Gdy Ambar po raz pierwszy wchodzi do studia na ścianie wisi tablica z nazwiskami zaproszonych gości. Przy godzinie 2.00 napisane jest nazwisko Sid Anand. Jest to skrót od nazwiska reżysera - Siddhartha Raja Ananda.

Polskie tłumaczenie filmu Salaam Namaste brzmi "Trudna droga do miłości", chociaż "Salaam Namaste" oznacza w języku urdu pozdrowienia i stanowi nazwę dla filmowej rozgłośni radiowej.
 

patunia15700
 
sal11v.jpg

Rok: 2005
Gatunek: dramat, romans, musical

Reżyseria i scenariusz: Siddharth Anand,
Muzyka: Vishal-Shekhar
Produkcja: Aditya Chopra, Yash Chopra

Obsada:

Saif Ali Khan ... Nikhil "Nick" Arora
Preity Zinta ... Ambar "Amby" Malhotra
Arshad Warsi ... Ranjan "Ron" Mathur
Tania Zaetta ... Cathy
Jugal Hansraj ... Jignesh
Jaaved Jaffrey ... Jaggu Yadav aka Crocodile Dundee

Fabuła

Historia Ambar i Nicka - wszystko zaczyna się niewinnie. Ambar prowadzi stację radiową "Salaam Namaste" i przeprowadzają kontrowersyjne rozmowy ze wszystkimi hindusami mieszkającymi w Australii. Pewnego razu rzuca złe światło na restaurację Nicka. On oburzony dzwoni do niej z groźbą pozwania do sądu. Po jakimś czasie spotykają sie na ślubie: Ambar jako druchna, Nick jako facet od jedzenia. Podczas tańca Nick przedstawia się dziewczynie. Ona zaczyna mieć wątpliwości, lecz potem szaleje z nim na plaży. Po odjeździe ich przyjaciół, którzy przed chwilą wzięli ślub orientują się, kim jest druga osoba. Ambar zaprasz Nicka do studia i zamiast ostro z nim rozmawiać łagodnie prowadzi rozmowę. Po krótkiej kłotni zamieszkują razem. Ale ich przyszłość nie zapowida się kolorowo, dyż po jakimś czasie Ambar stwierdza, że spodziewa się dziecka. Niestety Nick nie jest zbyt szczęśliwy z tego powodu i nakazuje Ambar aborcję.
 

 

Kategorie blogów