Wpisy oznaczone tagiem "gothic" (1000)  

visiton
 
VisitON: Bolków – polska stolica muzyki dark independent, gospodarz Festiwalu Castle Party oraz Świny, wieś granicząca z Bolkowem

Dolnośląskie to niewątpliwie lider wśród województw obfitujących w zamki i pałace. Pośród dobrze zachowanych okazów, udostępnionych zwiedzającym, kryją się również podniszczone perełki a także zapierające dech w piersiach ogromne ruiny przypominające o swej dawnej świetności. Jednym z takich miejsc gdzie zamek i ruiny są bliskimi sąsiadami jest Bolków – polska stolica muzyki dark independent, gospodarz Festiwalu Castle Party oraz Świny, wieś granicząca z Bolkowem.



Więcej na stronie: visiton.pl/(…)5965-bolkow-i-jego-atrakcje.html…
 

nightfirefly
 
Tak jak w tytule. Nawet nie wiem od czego zacząć?

Może od Halloween 2017, które było fantastyczne? Jedzenie, dekoracje, spotkanie z przyjaciółmi i mrrroczne prezenty - to było to!

pumpkin cake.jpg


Scary Donuts.jpg


Niespodzianki:

pumpkinbbw.jpg


hhp.jpg


20171104_142206.jpg


20171104_142213.jpg


Skarpetki i rajstopy

skarpetki Halloween cropp.jpg


20171122_200222.jpg


20171122_200326.jpg


Notesik, kartka pocztowa

20180110_205121.jpg


20171026_212524.jpg


Razem z Bazi wybrałyśmy się do Starbucksa na przepyszne Pumpkin latte :3

ciacha starbucks.jpg


Przy okazji były małe zakupy:

Spódniczka

black skirt.jpg


Buty

butyhm.jpg


Zakupy w Claires i Tkmaxx

claires.jpg


cosmetic bag food.jpg


Bluzki i sweterki
fuczak gwiazdki.jpg


futrzak rózowy.jpg


Futrzak w paski.jpg


Spodnie, pasek, czapka

kocisushi bluza.jpg


spodnie dresowe.jpg


pasek.jpg


rainbow hat.jpg


Nowy plecak

1673206009_1_1_1.jpg


plecak space.jpg


i breloczek do niego

space bralok.jpg


Pantofle

starwars kapcie.jpg


i takie szklane cudo:

glass jellyfish.jpg


Piżamka

pizama w koty.jpg


i poduszka Facebook

facebook pillow.jpg


Świeczka i kubek Star Wars

Lisia świeczka.jpg


Nie obyło się bez mang

Canis Dear Hatter.jpg


20171118_165757.jpg


Ah, mydełka

handwash winter.jpg


handwash 1.jpg


Skarpetki i kolczyki

skarpetki lamy.jpg


kolczyki chmurki.jpg


Uff...dosyć na dzisiaj XD CDN jutro ;)

Firefly
  • awatar Kate - Writes: Każda okazja jest dobrą, żeby zrobić zakupy. Ciuszki są fantastyczne.
  • awatar Bazikotek: Dynia z poduszką FB jest urocza. A poza tym wszystko jest cudne, natomiast Halloween jest naj-naj i dyniowa kawa ze Starszwaksa mi smakuje :)
  • awatar Alys27: O rany, jeszcze Halloween nadrabiasz :D Faktycznie, nazbierało się trochę zaległości ^^
Pokaż wszystkie (6) ›
 

njn
 


“Ujrzałam Anioła Stróża, który mi kazał pójść za sobą. W jednej chwili znalazłam się w miejscu mglistym, napełnionym ogniem, a w nim całe mnóstwo dusz cierpiących. Te dusze modlą się bardzo gorąco, ale bez skutku dla siebie, my tylko możemy im przyjść z pomocą. Płomienie, które paliły je, nie dotykały się mnie. Mój Anioł Stróż nie odstępował mnie ani na chwilę. I zapytałam się tych dusz, jakie ich jest największe cierpienie? I odpowiedziały mi jednozgodnie, że największe dla nich cierpienie to jest tęsknota za Bogiem. Widziałam Matkę Bożą odwiedzającą dusze w czyśćcu. Dusze nazywają Maryję ‘Gwiazdą Morza‘. Ona im przynosi ochłodę. Chciałam więcej z nimi porozmawiać, ale mój Anioł Stróż dał mi znak do wyjścia. Wyszliśmy za drzwi tego więzienia cierpiącego. [Usłyszałam głos wewnętrzny], który powiedział: Miłosierdzie moje nie chce tego, ale sprawiedliwość każe. Od tej chwili ściśle obcuję z duszami cierpiącymi” (cyt. za: “Dzienniczek Siostry Faustyny”, “Nasza Arka. Miesięcznik Rodzin Katolickich”, Nasza-arka.pl)
 

njn
 
(...)

O dziejach rodu Bischoffów można poczytać w artykule „Die Sarasinschen Guter in Riehen”, który został wydrukowany w 1966 roku na łamach periodyku „Basler Zeitschrift fur Geschichte und Altertumskunde”. Cyfrowa kopia materiału jest dostępna w formacie PDF na stronie E-periodica.ch. Inny tekst, do którego warto dotrzeć: „Von den Sarasinschen Gutern in Riehen und ihren Bewohnern” autorstwa Fritza Lehmanna (Riehener-jahrbuch.ch). Zachęcam ponadto do sprawdzenia haseł „Wenkenhof” i „Sarasinpark” w niemieckojęzycznej Wikipedii. „Das Wenkengut blieb nach Zaslins Tod zum Teil bis 1931 in Besitz der mit ihm verwandten Familien Merian, Bischoff und Burckhardt” (wiki/Wenkenhof), „Zeitweise besass der Basler Stadtratsprasident Hieronymus Bischoff, der ab 1852 erster Prasident des Riehener Diakonissenhauses war, das Elbs-Birrsche Landgut” (wiki/Sarasinpark).

Ursula z Bischoffów Wolff odeszła pod koniec wakacji 2017 roku. Smutne uroczystości pogrzebowe odbyły się 26 sierpnia w Bazylei. Pochówek miał miejsce 28 sierpnia w Riehen. Wzięli w nim udział: mąż zmarłej (Friedrich Wolff), dzieci wraz ze swoimi rodzinami, siostra Barbel oraz szwagier Wilhelm Leber. Ten ostatni to były Główny Apostoł – duchowy przywódca – Kościoła Nowoapostolskiego. A zatem Tilo Wolff miał kiedyś wujka na stanowisku „papieża” Neuapostolische Kirche! Skąd informacje o zgonie, pogrzebie i pochówku Ursuli? Z newsa „Abschied von unserer Glaubensschwester Ursula Wolff” (Riehen.nak.ch). Śmierć w rodzinie to przerażająca sprawa, ale życie pozostałych członków familii toczy się dalej. 10 września 2017 roku Tilo był widziany w Reinach podczas religijnych obchodów Dnia Dziecka („Kindertag 2017 im Bezirk Basel”, Bezirk-basel.nak.ch).

Lider Lacrimosy dość często ma do czynienia z dziećmi, co zapewne wynika z faktu, że sam jest ojcem dwóch chłopców – Tristana Alexandra i Tiziana Immanuela. Wiem o tym z wirtualnego wydania pisemka „Riehener Zeitung” (Eleonore Spiniello-Behret, „Aufnahme in das Burgerrecht der Gemeinde Riehen”, 29 kwietnia 2016 roku, Riehener-zeitung.ch). Znalazłam tam bowiem słowa: „Wolff, Wolf-Tilo, deutscher Staatsangehoriger mit seiner Ehefrau, Wolff geb. Nurmi, Anne Marjaana, finnische Staatsangehorige, und die Kinder, Wolff, Tristan Alexander, Wolff, Tizian Immanuel, finnische Staatsangehorige”. Cytowany urywek udowadnia przy okazji, że Anne Nurmi jest współmałżonką („ehefrau”) owego dwulicowego kapłana o czarno-białych włosach. Formalnie, w świetle prawa, kobieta nazywa się Anne Wolff.

Lacrimosa - „Nach dem Sturm” (2017)
[czy w niektórych ujęciach widać willę Wenkenhof?
Ha! Ja się nie dziwię, że to się podoba Latynosom,
sentymentalnym wielbicielom łzawych telenowel!]
 

njn
 
Jeżeli kogoś zaintrygowały teologiczno-eklezjalne sekrety Tilo Wolffa, to niech zajrzy do mojego artykułu zatytułowanego „Lacrimosa. Gothic metal i Kościół Nowoapostolski”. Tekst jest ogólnodostępny online (Njnowak.tnb.pl, Njnowak.blogspot.com, Njnowak.wordpress.com, Njnowak.tumblr.com). Tych, którzy już znają ów materiał, informuję o kilku nowych ustaleniach. Po pierwsze: dwa miesiące po opublikowaniu – w ramach solowego projektu Snakeskin – pornograficznych teledysków „Keep Me Alive” i „Keep Me Alive - DC” Tilo Wolff zamieścił na Instagramie fotografię Biblii otwartej na Psalmie 32 (lacrimosa_official, 13 listopada 2016 roku). Rzeczona pieśń wychwala Boga za to, że jest miłosierny i łatwo wybacza grzechy pokutnikom. W opisie zdjęcia artysta oświadczył: „Każdego dnia, ale szczególnie w czasach, gdy ludzie zachowują się nieludzko i krótkowzrocznie, a potem ledwo znoszą skutki swojego zachowania, cieszę się, że jestem w stanie żyć moją wiarą! To takie piękne! Życzę Wam spokojnej niedzieli!” („Every day, but especially in times when people behave inhumanly and short-sightedly and then barely endure the results of their behavior, I am glad to be able to live my faith! So very beautiful! I wish you a peaceful Sunday!”). Hipokryzja. Czegoś takiego nie powstydziłby się Świętoszek z komedii Moliera.

Po drugie: w serwisie YouTube.com można znaleźć filmik z 2013 roku, w którym Tilo Wolff gawędzi z młodą fanką w drzwiach jakiegoś hotelu (nagranie zostało zarejestrowane w Argentynie, czyli w Ameryce Łacińskiej, gdzie nasz ulubieniec zrobił największą karierę. „Lacrimosa en Rosario 2013 - Charlando con Tilo en la puerta del hotel”, Yamil Jose Anello, user/YamWt, watch?v=V8_NGIjJhyI). Kiedy rozmowa schodzi na tematy filozoficzne, wokalista popada w samozachwyt: „Chodzę do kościoła, jestem bardzo religijny”, „Moja wiara w Boga jest nawet silniejsza niż moja wiara w muzykę” („I go to church, I’m very religious”, „My belief in God is even stronger than my belief in music”). Przez cały czas kopci jak smok. Wypada odnotować, że zanim Niemiec rozpoczyna konwersację z Latynoską, w rozmowie z kimś innym używa wulgaryzmu „f**k”. Czy to jest słownictwo godne księdza nowoapostolskiego?



Po trzecie: uważnie przyjrzałam się okładce kasety „Clamor” z 1990 roku. Widnieje na niej zdjęcie 18-letniego Wolffa, który wygląda jak androgyniczny demon, a jego nastroszone włosy imitują rogi Baphometa. Chłopak ma splecione – jakby do modlitwy – dłonie, ale jedną z nich pokazuje gest „mano cornuta”. Za plecami młodzieńca wisi marmurowa płyta pamiątkowa, na której wyryto m.in. nazwiska „Benedict Bischoff” i „Dorothea Frey”. Osoby te zmarły w XIX wieku (chyba w latach 1836 i 1834; nie widzę dokładnie). Czyżby dalecy krewni artysty? Potwierdzałoby to moją hipotezę, zgodnie z którą matka Tilo pochodziła z rodziny Bischoffów. Kim byli Benedict (Benedikt) Bischoff i Dorothea Frey? Żmudne googlowanie doprowadziło mnie do wniosku, że mogli to być dawni bogacze/arystokraci, członkowie rodu związanego z Riehen – szwajcarską gminą, w której mieszka i pracuje Tilo Wolff. Bischoffowie przez wieki zajmowali się biznesem, zostając kupcami i fabrykantami. Przedstawiciele tego klanu byli nawet współwłaścicielami eleganckiego parku i wytwornego pałacyku w Riehen (Sarasinpark, Villa Wenkenhof). Fragmenty teledysku „Nach dem Sturm” Lacrimosy, opublikowanego 23 sierpnia 2017 roku, prawdopodobnie były kręcone na terenie majątku Wenkenhof. Zgadza się wystrój prezentowanych komnat, obrazy, drzwi, żyrandol, a także krzaki, rzeźby i oczko wodne na zewnątrz budynku (Beat-ernst-basel.ch/Wenkenhof…).


(...)

CIĄG DALSZY NASTĄPI


Clamor 1990.jpg
 

njn
 
Napisane na pierwszym roku studiów dziennikarskich...

“Satura. Płyta z pomysłem i drugim dnem”


njnowak.blogspot.com/(…)satura-pyta-z-pomysem-i-dru…

“Einsamkeit. Płyta o bólu i samotności”


njnowak.blogspot.com/(…)einsamkeit-pyta-o-bolu-i-sa…
 

njn
 
Tekst doczekał się druku w "Gazecie Starachowickiej" [nr 35 (793)]. Miałam wówczas 16 lat i przeżywałam swoją pierwszą fascynację Lacrimosą. Teraz przeżywam drugą.

:) :) :)


“Tilo Wolff”



Opowiem Wam dzisiaj z zachwytem
O Królu gotyckiej muzyki,
Łączącym drapieżność i ciemność
Z urokiem, geniuszem klasyki...

Gdy śpiewa, przywodzi obrazy
Szlachcica z epoki Mozarta.
Głos Jego - królewski aksamit,
Lecz dusza szaleństwem rozdarta.

Potrafi wychwalać swą Damę,
By młódki syczały z zazdrości...
Lecz nieraz - wśród gitar piekielnych,
Zamienia się w symbol ostrości.

W młodości oddawał się męce
I głosem szaleńczym zawodził;
Grał cicho, powoli, z depresją,
Bo w imię Tragedii się zrodził.

Był taki, jak Jego utwory:
Tętniący cierpieniem, żałością.
Lecz później wypełnił się wiarą,
Nadzieją i wielką miłością.

Dziś Tilo jest Władcą gotyku,
Monarchą metalu smutnego...
I będzie zachwycał swych fanów
Do końca królestwa ziemskiego!

Artysto, żyj tysiąc stuleci,
Zapewniaj gotyckie wzruszenia!
Rozwijaj swój cud - Lacrimosę,
Dopóki nie braknie natchnienia!

Bądź naszym podziwem, zachwytem,
Słyń z jeszcze cudniejszych melodii!
Ach, przynieś nam nową "Saturę"
I "Stille" i geniusz "Elodii"!

Rozczulaj jak w cichym "Einsamkeit"!
Porywaj jak w boskim "Fassade"!
Nie przejmuj się głosem zazdrosnych,
Co chcą Ci zarzucić przesadę...

Zaśpiewaj i zagraj swe dzieła,
Aż serce zatańczy z wdzięcznością.
Chcę słyszeć "Halt Mich" i "Versuchung"...
Te pieśni są moją radością!!!


miastopisarzy.pl/poem,6882.html
 

njn
 
Na polu BDSM wybija się niemiecki zespół Umbra et Imago, którego widowiskowe koncerty stanowią przykład degeneracji sztuki współczesnej (ot, libertynizm uzasadniany ideologią rozszerzonego freudyzmu). Podczas tych „wołających o pomstę do nieba” performansów pokazywane są widzom kobiety bez majtek i/lub bez staników, autentyczne czynności seksualne nieoszczędzające genitaliów, a przede wszystkim – wymyślne akty sadomasochizmu z zastosowaniem groźnie wyglądających akcesoriów. Do tego dochodzą ryzykowne efekty pirotechniczne, lateksowe kostiumy dla fetyszystów i ogólna atmosfera zdziczenia obyczajów (choćby wulgarne, agresywne gesty lidera kapeli). A to wszystko przy dźwiękach dobrej muzyki gothic metalowej, którą zapewne udałoby się wypromować bez przekraczania granicy między erotyką a pornografią.

Umbra et Imago - Mozart.jpg


Uważam, że należy dołożyć wszelkich starań, aby na tego typu imprezy nie wpuszczano/posyłano nieletniej młodzieży. Czy chcielibyśmy, żeby młodzi, zagubieni, nieuformowani ludzie oglądali wiszącą do góry nogami, bitą w pośladki niewiastę ze świeczką i zimnymi ogniami w pochwie? Chyba nie... Proszę potraktować moje ostrzeżenie poważnie, gdyż grupa Umbra et Imago często występuje na mrocznych festiwalach (Wave-Gotik-Treffen, M’era Luna, Castle Party) obok mniej kontrowersyjnych formacji muzycznych. Ech, to są właśnie te słynne „gotyckie sprzeczności”! Raz mamy do czynienia z rzeczami pięknymi, rozsądnymi i podniosłymi, a innym razem – z ich zupełnymi przeciwieństwami! Kto pragnie słuchać gotyku, ten musi się z tym oswoić.

W zespole Umbra et Imago najważniejszymi osobami są Peter Manuel Munz pseud. „Mozart” i Madeleine Le Roy (na 99,9% małżeństwo, oboje sadyści [?] o „zakazanych mordach”). On jest głównym wokalistą i mózgiem całego projektu, ona zaś pracuje dodatkowo jako domina. Nie wiem, czy taką kobietę można nazwać prostytutką, ale ewidentnie jest to jakaś forma „sexworkingu”. W Niemczech obowiązuje liberalne prawo dotyczące pikantnego biznesu, dlatego owa „artystka” śmiało reklamuje swoje usługi na własnej stronie internetowej. Oferta Madeleine, opatrzona numerem telefonu i adresem e-mailowym, obejmuje umiarkowane świadczenia z zakresu praktyk BDSM. Kobieta zastrzega, że może czegoś odmówić, jeśli nie jest to zgodne z „jej skłonnościami” (sic!). Ciekawe, ilu klientów Le Roy to fani muzyki Umbra et Imago?

Umbra et Imago.jpg


Z innej beczki: wspomniałam wcześniej o festiwalu Wave-Gotik-Treffen. Warto wiedzieć, że w 2015 roku zaśpiewała na tej imprezie Zeena Schreck, córka Antona Szandora LaVeya - założyciela Kościoła Szatana. Jaki ten świat jest mały, no nie? Aż chce się krzyknąć: sami swoi! A teraz smaczek socjolingwistyczny. W polskojęzycznej Wikipedii występy Umbra et Imago zostały zdefiniowane jako „nietuzinkowe koncerty” (wyrażenie raczej pochlebne). W anglojęzycznej Wikipedii określa się je mianem „fantazyjnych koncertów” („fancy concerts”) i „niesławnych pokazów scenicznych” („their stage shows are still infamous” - „ich pokazy sceniczne wciąż są niesławne”). Zachodniacy mają słuszność.
 

njn
 
Potrafię podać przykład okołogotyckiej piosenki, w której postać Lucyfera zostaje zdekonstruowana do granic absurdu. Jest nią utwór „Lucifer” zespołu Blutengel, niemieckiej kapeli grającej muzykę electro-goth i futurepop („gothic pop” – określenie sugerowane przez samą formację). Dobrze, ja rozumiem, że wielu wolnomyślicieli postrzega Lucyfera jako chrześcijańskiego odpowiednika Prometeusza: wyklętego herosa, który poniósł dotkliwą karę, bo chciał przekazać ludziom tajemnice zastrzeżone dla mieszkańców Niebios. Ale żeby od razu robić z niego przyjaznego ducha niosącego pomoc wyalienowanej nastolatce?! Czegoś takiego nie wymyśliłby nawet najgłupszy satanista! A właśnie taką wizję czarta promuje Chris Pohl i jego damska ekipa.

Pod względem muzycznym „Lucifer” to prosty, elektroniczny kawałek, który przypomina standardowy popowy przebój. Jednak w tekście utworu występują istne cuda-wianki. Zwrotki: „Nie była jedną z nich. Nigdy nie miała przyjaciółki. Była tą jedną, z którą się drażniono. Nie była jedną z nich. Ona zawsze stoi sama. Nikt nie dał jej szansy. Zawsze była popychana. Nie była jedną z nich”, „Jej rodzice zginęli w wypadku. Nigdy się w nikim nie zakochała. Nikt nie rozumiał jej strachu. I każdej nocy płakała o pomoc. Modliła się do Boga, bo tak ją nauczono. Lecz on nigdy się do niej nie odezwał. Było jej tak zimno, czuła się taka opuszczona. Ale wtedy przyszedł Upadły Anioł”, „Ale wtedy przyszedł Upadły Anioł, żeby wyleczyć ból wewnątrz jej serca, jej złamanego serca. Ona zamknęła oczy i zobaczyła jego dobroć i prawdę. Ona nie jest sama, on zawsze tu jest”. Refren: „Ona jest zakochana w diable. Ona jest zakochana w Lucyferze. To jest jej zemsta za wszystkie lata nienawiści i łez. Ogień spada z nieba. Ona pali swoją przeszłość. Ona zaczyna nowe życie. Do piekła z Jezusem Chrystusem!”.

Tym, co w cytowanym materiale uderza najbardziej, jest zupełny brak logiki w ostatnim wersie („To hell with Jesus Christ!”. Idiom „to hell with” – dosłownie „do piekła z” – zazwyczaj tłumaczy się jako „do diabła z”, lecz w tym przypadku należałoby zastosować tłumaczenie „słowo w słowo”). Skoro Szatan jest taki kochany, to piekło musi być cudownym miejscem. A skoro piekło jest cudownym miejscem, to po co tam wysyłać znienawidzonego Syna Bożego?! Widzę tylko dwie możliwości: albo piekło nie jest cudownym miejscem, albo Syn Boży wcale nie jest taki znienawidzony. Trzeciego wyjścia nie ma. Hmmm… Może ten piosenkowy nonsens jest efektem zamierzonym? Może chodzi w nim o to, żeby jednym równoważnikiem zdania zanegować cały tekst, czyli niejako „wyegzorcyzmować” kontrowersyjną treść? A może autor „Lucifera” chciał po prostu oddać stan umysłu niedojrzałej dziewczyny, która w ramach buntu młodzieńczego została satanistką? Nie mam zielonego pojęcia.

Jedno jest pewne: łagodny szlagier grupy Blutengel ma więcej wspólnego z prawdziwym satanizmem niż dzieła heavy metalowe ukazujące diabła jako dziką bestię. Pamiętajmy, co o HM mówiła Zeena Schreck, córka Antona Szandora LaVeya („Zeena Schreck interview on KJTV”, Radio Werewolf Youth Party, YouTube.com, watch?v=tgHCCgPOpFM). Dla satanistów czart to przyjaciel, nie potwór, choć uznaje się go wyłącznie za archetyp, konstrukt kulturowy. Jak pisał lewicowy aforysta Stanisław Jerzy Lec: „W piekle diabeł jest postacią pozytywną”. I dlatego piosenka „Lucifer” może budzić niepokój części odbiorców.



Trzeba przyznać, że romantyczna wizja Szatana jako Upadłego Anioła jest w gotyku szalenie popularna. Tandetny kawałek „Lucifer” formacji Blutengel to tylko wierzchołek góry lodowej. Takich piosenek jest znacznie, znacznie więcej. Istnieją nawet utwory, w których ludzie – z natury niedoskonali – są przyrównywani do upadłych aniołów (przykład: „Fallen Angel” austriackiego duetu L’Ame Immortelle). Postać podobna do Upadłego Anioła zdobi okładkę CD „Lichtgestalt” mojej umiłowanej Lacrimosy. Tendencję do eksponowania tego symbolu można ponadto zaobserwować w rocku/metalu symfonicznym, gatunku nagminnie mylonym z gotykiem. Holenderka Sharon den Adel pyta w jednej z wykonywanych przez siebie piosenek: „Upadły Aniele, powiedz mi, dlaczego? Co jest przyczyną, cierń w twoim oku?” (Within Temptation - „Angels”). Finka Tarja Turunen śpiewa: „O, Panie, dlaczego anioły upadają pierwsze?” (Nightwish - „Angels Fall First”) i „Anioły, one upadają pierwsze, ale ja wciąż tutaj jestem” (Nightwish - „End of All Hope”). Motyw Upadłego Anioła bez trudu znajdziemy w teledysku „Amaranth”, jednym z pierwszych wideoklipów Nightwisha nakręconych z udziałem nowej wokalistki, Szwedki Anette Olzon (to było dekadę temu, teraz w NW występuje Holenderka Floor Jansen).

Niektórzy melomani twierdzą, że Upadły Anioł pojawia się też w filmiku „Fire and Ice” Within Temptation. Ja nie do końca zgadzam się z tą interpretacją (chociaż na początku materiału słychać odgłos grzmotu, sygnał Lucyfera). Moim zdaniem, „Fire and Ice” to pesymistyczna przeróbka historii Joanny d’Arc zawierająca feministyczne przesłanie pt. „Kościół rzymskokatolicki podcina kobietom skrzydła”. Skoro już rozmawiamy o tej produkcji… Jest w niej coś, co powinno zaalarmować katolickich tradycjonalistów. Otóż w pierwszym ujęciu widzimy m.in. ukrzyżowanego Chrystusa wiszącego w powietrzu, jakby na niewidzialnym krzyżu. A kto się boi krzyża? Oczywiście, diabeł. Skłonność do eksperymentowania z krzyżem i ukrzyżowanym Chrystusem ma również Jorge Mario Bergoglio, co bywa traktowane jako dowód na to, iż jest on antypapieżem rozpracowującym KrK od wewnątrz. Dużo o tym napisali Bernard Teolog i jego przenikliwi komentatorzy na blogu Franciszekfalszywyprorok.wordpress.com.



 

njn
 
Tilo-Wolff.jpg

KBpT2oSoh-4.jpg


Pojęcia duszy w rozumieniu chrześcijańskim należałoby szukać w repertuarze Lacrimosy, której założyciel od kilku lat jest kapłanem w Kościele Nowoapostolskim (nie wierzycie? Odwiedźcie stronę Riehen.nak.ch i wpiszcie do tamtejszej wyszukiwarki hasło „Tilo Wolff”. Gdy to zrobicie, wyskoczą Wam odnośniki do newsów „Taufe Simon Emmanuel Dappen” i „Besuch des Bezirksapostels”. Kliknijcie oba linki, obejrzyjcie zdjęcia dołączone do wiadomości. Następnie zobaczcie pokaźny zbiór fotografii zgromadzony przez rosyjską społeczność Lacrimosafan: Vk.com/album-290858_208397571). Niemieckojęzyczny wyraz „seele” - „dusza” pojawia się w twórczości duetu dosyć często.

Oto dwanaście przykładów pochodzących z trzech pierwszych płyt formacji (1991-1993, świecka młodość Wolffa): „Die Augen fest verschlossen, die Seele verkrampft” - „Oczy stale zamknięte, dusza skurczona”, „Ich weine um deine Seele” - „Płaczę nad twoją duszą”, „Und meine Seele blickt mich fragend an” - „A moja dusza patrzy na mnie pytająco”, „So wird keine Seele trauern” - „W taki sposób żadna dusza nie będzie się smucić”, „Verletzter Seele letzter Schmerz” - „Zraniona dusza ostatnim bólem”, „Zerschneide Deine Seele” - „Pokrój swoją duszę”, „Und f… meine Seele” - „I p… moją duszę”, „Ich horte die Musik meiner Seele” - „Słyszałem muzykę mojej duszy”, „Und blicke ins Zwilicht meiner Seele” - „I patrzę w niejasność mojej duszy”, „In deine Seele in dein Fleisch” - „W twoją duszę i w twoje ciało”, „Entblose deine Seele” - „Obnaż swoją duszę”, „Ich lecke meine Seele wund” - „Liżę moją ranną duszę”[1].

Lacrimosa wydała łącznie trzynaście albumów studyjnych, a także mnóstwo singli i epek, dlatego powyższa lista nie obejmuje wszystkich przypadków użycia rzeczownika „dusza” (czy to w języku niemieckim, czy angielskim). Żeby było śmieszniej, najstarsza piosenka zespołu, opublikowana na kasecie „Clamor” (1990) i krążku „Angst” (1991), nosi tytuł „Seele in Not” - „Dusza w potrzebie”. Samo słowo „seele” nie pada w niej jednak ani razu.









[1] Cytaty te zaczerpnęłam z witryny Stille.prv.pl (tłumacz: Trauer). Niestety, nie jestem w stanie ocenić wierności polskich przekładów, gdyż nie znam mowy Goethego. Lacrimosa to niemiecko-fiński duet działający w Szwajcarii. Drugą osobą jest – od 1993 roku – Anne Nurmi, prywatnie żona lidera. Pełni ona funkcję klawiszowca, rzadziej wokalistki i kompozytorki. Po raz pierwszy można ją było usłyszeć na epce „Schakal” wydanej w roku 1994. Ciekawe, czy dołączając do Lacrimosy spodziewała się, że za 20 lat zostanie księżyną (bo przecież nie „pastorową”. W Neuapostolische Kirche kapłan to kapłan, a nie zwykły człowiek z ludu czytający na głos Pismo Święte)! Chrześcijanie nowoapostolscy uważają się za związek wyznaniowy podobny do katolicyzmu i prawosławia, ale świat zewnętrzny porównuje ich niekiedy do mormonów. Interesujące, że Lacrimosa zdobyła największą popularność w krajach katolickich, prawosławnych i buddyjskich (Meksyk, Ameryka Południowa, Polska, Rosja, Chiny. Wyjątkiem od reguły są Niemcy, co zapewne wynika z pochodzenia i preferencji językowych Wolffa). Czy jakiś kulturoznawca mógłby to skomentować? U progu jesieni ’17 Tilo napisał na Facebooku: „Moi drodzy przyjaciele w Meksyku! Moje myśli i modlitwy są z wami! Kocham was!” - „My dear friends in Mexico! My thoughts and my prayers are with you! I love you!” (LacrimosaOfficial, 20 września 2017 roku). Wolff i Nurmi zawsze rozpieszczali Meksykanów, stąd płyta DVD „Live in Mexico City” i specjalna wersja utworu „Durch Nacht und Flut” z hiszpańskojęzycznym finałem. Artyści uwielbiają również Rosjan. W nagraniu „I lost my star in Krasnodar (Russian version)” zaskakuje nas – a raczej rodaków Puszkina – krótki fragment śpiewany po rosyjsku. Ech, ta łamana ruszczyzna to pseudosłowiański bełkot!




 

njn
 
Autor: Urszula Majdańska (ur. 1979)
Tytuł: „Metaforyka w tekstach rocka
gotyckiego i muzyki okołogotyckiej”
Rok wydania: 2006
Miejsce wydania: Męcina Mała
Wydawnictwo: Na Rzekach Art
Recenzent naukowy: Ewa Kołodziejek


Analiza językowa

„Metaforyka w tekstach rocka gotyckiego i muzyki okołogotyckiej” Urszuli Majdańskiej to niewielka objętościowo książka, która znajduje się w mojej domowej biblioteczce od jedenastu lat. Zażyczyłam ją sobie na Gwiazdkę od Rodziców, kiedy przeżywałam okres fascynacji subkulturą gotycką, a właściwie - twórczością kilku zespołów muzycznych spod znaku mrocznego rocka i metalu (chodzi tutaj głównie o formacje Lacrimosa i Closterkeller, jak również o grupę Within Temptation zaliczaną do nurtu rocka/metalu symfonicznego). Publikacja Majdańskiej ma charakter krótkiej rozprawy naukowej, przypomina pracę dyplomową lub dzieło będące rozwinięciem takiej pracy. Książka liczy ponad 150 stron, przy czym znaczną część jej zawartości stanowią „wypełniacze” typu zdjęcia, indeksy cytatów, wykazy skrótów itd. Zasadnicza treść publikacji to około 100 stron tekstu napisanego fachowym, aczkolwiek zrozumiałym dla przeciętnego czytelnika językiem (autorka jest absolwentką Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego, ukończyła filologię polską ze specjalnością dziennikarską). „Metaforyka...” to praca z zakresu szeroko pojętego językoznawstwa, dlatego nie koncentruje się na samej muzyce, tylko na tekstach piosenek kilku wybranych zespołów. Majdańska „wzięła na warsztat” utwory dziewięciu polskich grup: Artrosis, Batalion d’Amour, Closterkeller, Delight, Desdemona, Fading Colours, Lilith (z Poznania), Lilith (z Radomia) i Moonlight. Analizując metafory zawarte w zgromadzonym materiale źródłowym, podjęła próbę znalezienia cech wspólnych świadczących o istnieniu pewnego kodu (sub)kulturowego - zestawu znaczeń i symboli charakterystycznych dla społeczności polskich gotów. Przynajmniej tych aktywnych artystycznie.


Czym jest gothic?

W przedmowie „Od autorki” i we „Wstępie” Urszula Majdańska wyjaśnia ogólny zamysł swojej książki, a także usiłuje zdefiniować badane przez siebie zjawisko kulturowe. Uczciwie zaznacza, że „terminy ‘gotycki’ i ‘okołogotycki’, używane w rozprawie, mają charakter umowny i odnoszą się do pewnych gatunków muzycznych, które można określić jako mroczne”. Według Majdańskiej, nurt gotycki cechuje się wewnętrznym zróżnicowaniem. Formacje kojarzone z omawianą subkulturą nie unikają eksperymentów muzycznych, chętnie sięgają po różnorodne środki wyrazu (od operowego śpiewu aż po industrialne szmery). „Klasyczny gotyk” jest gatunkiem „opierającym się na gitarze basowej i melodyjnym refrenie”. „Metal gotycki” to muzyka zdominowana przez „pompatyczny śpiew i melancholijny nastrój utworów”, natomiast „dark electro” stanowi „połączenie elektronicznego rytmu techno ze stylem EBM”. Wspólnym mianownikiem spajającym różne odmiany gotyku jest swoisty romantyzm obecny w tekstach piosenek. Majdańska wprowadza termin „konwencja gotycka” i definiuje go jako „podejmowanie (…) określonej tematyki (m.in. problematyki śmierci, przemijania, cierpienia, nieszczęśliwej miłości), wykorzystywanie charakterystycznych symboli i motywów kulturowych (np. anioł, wampir, dusza, sen, zamek itp.), które mają na celu uczynić przekaz mrocznym, tajemniczym”. Zdaniem badaczki, gotyccy wokaliści nierzadko wykonują utwory „odnoszące się do praktyk tajemnych, okultystycznych, legend, mitologii greckiej, germańskiej, słowiańskiej, powieści i filmów grozy”. W gothic metalu występuje istna apoteoza „świata fantazji, magii, snów, uczuć itp”. Autorka „Metaforyki...” uważa, że subkulturę gotów „można nazwać neodekadencką”.


Korzenie (post)punkowe

Współcześnie gotyk często przyjmuje postać muzyki ambitnej, dojrzałej i trudnej w odbiorze. Znakomitym tego przykładem jest mój ulubiony duet Lacrimosa, który wielokrotnie nagrywał płyty z udziałem orkiestr symfonicznych, a w warstwie tekstowej nawiązywał do filozofii, chrześcijaństwa i literatury wysokiej (zwłaszcza do dzieł Franza Kafki). Dlatego dużym zaskoczeniem może być fakt, że historycznie muzyka gotycka wywodzi się z... punk rocka! Pisze o tym Urszula Majdańska, która dowodzi, że gothic jest spadkobiercą pesymistycznej muzyki cold wave, jaka powstała na gruzach ruchu punkowego. Istnieje bowiem termin „post-punk” obejmujący zespoły typu Bauhaus, Joy Division czy Siouxsie and The Banshees (lata 70. i 80. XX wieku). To właśnie te grupy uchodzą za protoplastów gotyku, chociaż nie są gotyckie w dzisiejszym rozumieniu tego słowa. Według Majdańskiej, kolejnym stadium ewolucji, bezpośrednio poprzedzającym narodziny subkultury gotyckiej, była działalność m.in. formacji The Sisters of Mercy, Fields of Nephilim, Clan of Xymox i Lacrimosa (Uwaga! Rozmawiamy o Lacrimosie z czasów, kiedy Tilo Wolff – mój idol, którego kocham za wszystko, choć niejednokrotnie opadały mi przez niego ręce – był jeszcze solistą!). W rozprawie Majdańskiej przydałoby się pojęcie „dark wave”, nazwa gatunku muzycznego będącego brakującym ogniwem między cold wave a gothic rockiem. Autorka „Metaforyki...” twierdzi, że niezwykła dbałość o wizerunek, jaka cechuje wykonawców gotyckich, wzięła się z podpatrywania gwiazd glam rocka. I chyba coś w tym jest. Krążek „Testimonium” Lacrimosy (premiera: 25 sierpnia 2017 roku) stanowi pośmiertny hołd złożony artystycznym autorytetom Tilo. Jeden z nich to David Bowie.


Dandysowska elegancja

Urszula Majdańska przekonuje, że gotycki ubiór pełni wielorakie funkcje. Jest widoczną oznaką przynależności do omawianej subkultury, pomaga człowiekowi wyrazić własną indywidualność, sprzyja roztaczaniu wokół siebie mrocznej atmosfery i bezpośrednio nawiązuje do pewnych archetypów. „Makijaż gotycki zazwyczaj przypomina teatralną maskę, którą nakładają zarówno kobiety, jak i mężczyźni, co wiąże się z androginicznym postrzeganiem przez gotów natury ludzkiej. (…) Bladość ponadto ma stwarzać pozór subtelnej wampiryczności, efemeryzmu i ujawnia fascynację gotów mitami o wampirach oraz stworach nocy. (…) Oczy podkreśla się czarnymi, rozmazanymi cieniami. Służy to wywołaniu efektu zapadniętych oczu niczym u nieboszczyka lub oczu zapłakanych, które symbolizują smutek i cierpienie. (…) Garderoba gotycka wzorowana jest na strojach średniowiecznych i romantycznych (np. powłóczyste, rozkloszowane suknie, rozszerzane rękawy, nakrycia głowy, wielowarstwowość strojów, płaszcze i peleryny itp.). W sferze mody pojawiają się również odwołania do schyłku XIX wieku. Kobiety noszą sznurowane gorsety, suknie na drutach, cylindry, rękawiczki, parasole, wachlarze, ozdobne broszki i żaboty. Do popularnych strojów męskich zaliczają się ubrania stylizowane na mnisze szaty, pseudorycerskie zbroje. Mężczyźni przywdziewają także peleryny z kapturami, sznurowane koszule, surduty, fraki, białe koszule z żabotami, cylindry, binokle, rękawiczki, płaszcze, peleryny i wysokie kołnierze. Niektórzy z nich preferują modę damską, czyli suknie, długie spódnice, a nawet gorsety” - opisuje badaczka. Potwierdzeniem jej słów są fotografie gotów zamieszczone na końcu książki. Do zdjęć pozowali uczestnicy bolkowskiego festiwalu Castle Party.


Umiłowanie literatury

Zdaniem Majdańskiej, członkowie subkultury gotyckiej często przejawiają zainteresowania literackie i poetyckie. Dowodem na to jest fakt, że na ich stronach internetowych pojawiają się fragmenty utworów Tadeusza Micińskiego, Rafała Wojaczka, Haliny Poświatowskiej, Charles’a Baudelaire’a, Arthura Rimbauda i Edgara Allana Poego. Zielonogórska filolog uznaje tę twórczość za fatalistyczną, wypełnioną tragizmem, niejednokrotnie sięgającą po elementy fantastyczne i makabryczne. Co ciekawe, sami goci również nie stronią od pisania poezji i prozy utrzymanej w podobnych klimatach. Kto nie wierzy, niech zajrzy do „Metaforyki...”, gdzie na stronach 30-32 znajdują się reprezentatywne przykłady „wypocin” publikowanych przez gotyckich Internautów. Urszula Majdańska odnotowuje, że w dziełach gotów nieustannie powracają te same tematy: „splin, motyw kwiatów zła i ciemności, turpistyczne wizje rozkładu ciała, otchłani, śmierci, przemijania” oraz „motywy dezintegracji osobowości, swoisty ból istnienia”. Takie właśnie zagadnienia dominują w tekstach gothic rockowych piosenek, którym autorka poświęciła całą drugą część swojej pracy (pierwsza ma charakter ogólny, teoretyczny). Majdańska wyraża się o badanej społeczności następująco: „Goci nie podważają wzorców kultury oficjalnej, ale wykorzystują je i przetwarzają. Obficie czerpią ze skarbnicy kultury i tradycji literackiej, ale są to najczęściej nawiązania powierzchowne i wybiórcze, ich fascynacja gotykiem odnosi się wyłącznie do sfery architektury, estetyki i na poły baśniowych, tajemnych realiów, a nie – gotyckiej filozofii”[1]. Absolwentka UZ dostrzega analogię między subkulturą gotycką a findesieclowymi dekadentami. Oba zjawiska narodziły się przecież u schyłku wieku (XIX/XX).


Co z tym językiem?

Urszula Majdańska poświęca dużo uwagi „stanowi badań nad tekstami rockowymi”. Raportuje, że utwory spod znaku mocnego uderzenia były w Polsce analizowane zarówno pod względem lingwistycznym, jak i merytorycznym. Formie rockowych piosenek przyglądali się językoznawcy i poloniści, a treści – kulturoznawcy i socjologowie. Majdańska nie neguje wartości tych badań, ale zarzuca swoim poprzednikom, że traktowali muzykę rockową w sposób holistyczny. Starsi badacze zdawali się nie dostrzegać, że rock to nie monolit, tylko spektrum obejmujące rozmaite gatunki i podgatunki muzyczne. Wokół niektórych odmian rocka wytworzyły się pełnoprawne subkultury młodzieżowe, które znacznie się od siebie różnią, np. wyznawanymi normami moralnymi. Odmienności światopoglądowe nie pozostają bez wpływu na teksty śpiewanych piosenek, dlatego błędem jest „wrzucanie do jednego worka” dzieł będących manifestami różnorakich środowisk. Upodobania estetyczne, przekonania filozoficzne i ustalone wzorce zachowań odciskają swoje piętno na problematyce wykonywanych utworów. Jakby tego było mało, znajdują odzwierciedlenie w stosowanym słownictwie i stylu wypowiedzi. Aby to udowodnić, Majdańska przytacza pełne treści trzech rockowych kawałków: punkowego, skinheadowskiego i gotyckiego. Ten pierwszy jest lewicowy, buntowniczy i wulgarny, ten drugi – rasistowski, tyrtejski i przeładowany terminologią militarną, a ten trzeci – poetycki, liryczny, emocjonalny, skupiony na uczuciach jednostki i wysoce zmetaforyzowany. Według twórczyni omawianej książki, piosenki gotyckie są antropocentryczne i głęboko osadzone w kulturze europejskiej. Koncentrują się na człowieku, jego rozterkach i próbach zrozumienia wszechrzeczy.


Metafora – trudne słowo!

Badawczą część swojej rozprawy Urszula Majdańska otwiera wyjaśnieniem, czym jest metafora i jakie rodzaje metafor wyróżniają kompetentni eksperci. Ten rozdział „Metaforyki...” jeszcze bardziej upodabnia publikację zielonogórzanki do standardowej pracy dyplomowej (obowiązkowa definicja analizowanego zagadnienia). Kobieta powołuje się m.in. na Arystotelesa, który miał uznawać przenośnię za „upatrywanie podobieństw w rzeczach niepodobnych”. Fragment, w którym Majdańska zgłębia tajemnicę metafory, ciągnie się całymi stronami. Nie będę go tutaj streszczać. Przepiszę za to kilka zdań wyłuszczających rolę przenośni w gothic rocku: „Zabiegi te mają na celu wzbogacenie przekazu, uatrakcyjnienie go, uczynienie oryginalnym. Jednocześnie realizują w tekstach piosenek określoną, gotycką konwencję. (…) Rock gotycki (…) nawiązuje do średniowiecznej filozofii dualizmu świata, natury człowieka, romantycznego cierpienia i niezrozumienia, modernistycznych motywów przemijania, dekadencji, a zwłaszcza obsesji śmierci, postrzeganej często jako wybawienie z chaosu świata, beznadziei codzienności. (…) Człowiek jawi się jako istota tragiczna, targana sprzecznościami. (…) Metaforyka w tekstach rocka gotyckiego służy ukazaniu sprzeczności tkwiących w człowieku. Odwołuje się do manichejskiej koncepcji walki dobra (duch, światło) ze złem (materia, ciemność) w świecie i we wnętrzu ludzkim. (…) Znaczenia przenośne eksponują katastroficzny wymiar ludzkiego losu, kruchość i niestałość uczuć, rzeczy i zjawisk. (…) Wyrazy przeciwstawne (…) odnoszą się do pojęcia zła, nocy, ciemności, śmierci, które dominują nad dobrem, dniem, światłem, życiem”. Pamiętajmy, że młoda filolog sprawdziła “ponad czterysta” różnych utworów gotyckich.


Kręgi leksykalno-semantyczne

W porządku, ale co dokładnie wyszło z tych szeroko zakrojonych badań? Otóż Majdańska odkryła, że metafory stosowane przez gothic rockowych tekściarzy zazwyczaj oscylują wokół kilkunastu głównych tematów. Przenośnie te – mniej lub bardziej dosłownie – nawiązują do pojęcia nocy (24%), snu (18%), krwi i duszy (10%), cienia (9%), kamienia (9%), światła (7%), lustra (6%), drogi (5%), tańca i gry (4%), wody (4%) oraz kwiatu (4%). O tym, jaki jest “procentowy udział poszczególnych kręgów leksykalno-semantycznych” w przeanalizowanych piosenkach, dowiadujemy się ze wstępu do omawianej książki. Urszula Majdańska poświęca każdemu z wymienionych zagadnień osobny, kilkustronicowy rozdzialik. Motyw krwi opisuje razem z motywem duszy, a motyw tańca – razem z motywem gry. Dlaczego? Według badaczki, krew i dusza odnoszą się do tego samego zjawiska, czyli do dychotomicznej koncepcji człowieka. Moim zdaniem, jest to błąd. Rzeczownik “dusza” wcale nie musi oznaczać duszy w sensie religijnym. Równie dobrze może on być określeniem ludzkiej psychiki (albo – z zaimkiem “moja” – synonimem słowa “ja”). Grecki wyraz “psyche”, który oznacza duszę, znalazł swoje miejsce w nazwach dwóch nowoczesnych dziedzin wiedzy – psychologii i psychiatrii. A przecież akademicka nauka i medycyna zwykle nie wykraczają poza wąskie ramy racjonalizmu[2]! Słowo “dusza” występuje nawet w utworach zespołu Closterkeller. Sęk w tym, że ich autorka, Anja Orthodox, to wojująca ateistka, która w kawałku “Miraż” śpiewa: “A dalej nie ma już nic”. OK, co z tańcem i grą? Majdańska postanowiła je połączyć, gdyż przypominają one znaną alegorię życia jako teatru, a ponadto “wspólna jest im (…) kategoria ludyczności”. Dyskusyjna decyzja.


W co się bawić?

Do kręgu leksykalno-semantycznego, jakim jest lustro, absolwentka Uniwersytetu Zielonogórskiego zalicza nie tylko same zwierciadła, lecz również lustrzane odbicia, sobowtóry i postacie noszące znamiona rzeczywistych bądź potencjalnych “alter ego” członków subkultury gotyckiej. Osoby, które układają teksty gothic rockowych piosenek, chętnie wskrzeszają w swoich dziełach znanych bohaterów literackich, ofiarowują nowe życie postaciom legendarnym i mitycznym. Takie zabiegi podsuwają słuchaczom pewien punkt zaczepienia. Ikony kultury, które odżywają w mrocznej muzyce, to nierzadko postacie tragiczne, z którymi da się jakoś utożsamić, a już na pewno można je przywoływać podczas rozważania trudnych tematów. Urszula Majdańska przypisuje gotom fascynację bohaterami demonicznymi, którzy przy bliższym poznaniu okazują się istotami skomplikowanymi, niejednoznacznymi, rozdartymi wewnętrznie (Lilith, Lorelei, Lady Makbet, Lucyfer, Faust i inni). W gotyku, tak jak w romantyzmie, jest miejsce na relatywizm i rewizjonizm. Postacie dwuznaczne są opiewane lub traktowane z zadziwiającą wyrozumiałością, a jednoznaczne – dekonstruowane, odbrązawiane. Autorzy utworów gotyckich namiętnie podważają siłę moralną aniołów. Przypominają, że demony to nie prymitywne bestie znikąd, tylko anioły upadłe, podobne w swoich słabościach do Homo sapiens. Wampiry w gothic rocku uchodzą za stwory niezwykle ludzkie, ale dotknięte straszliwą chorobą, która zmusza je do popełniania nieludzkich czynów. Często są również seksowne, gdyż wampiryzm bywa ukazywany jako rodzaj sadomasochizmu, posiadający nawet swój perwersyjny urok. Majdańska łączy wampiry z motywem krwi. Anioły i demony zostają przez nią skojarzone z motywem duszy.


Kwiat, cień, kamień

W analizowanej rozprawie bardzo trafna wydaje mi się interpretacja metafor roślinnych. Młoda filolog ma rację, twierdząc, że kwiat oznacza po prostu przemijanie. “Poszczególne etapy rozwoju kwiatu przypominają życie człowieka od momentu narodzin aż po jego śmierć” - konstatuje zielonogórzanka. Badaczka dostrzega, że sam człowiek ma wiele wspólnego z kwiatem. “Istota ludzka (…) jest nadwrażliwa, delikatna, wyjątkowa, piękna, ale z drugiej strony nietrwała, szybko przemija, łatwo ją zranić, zniszczyć” - czytamy w akapicie dotyczącym antropomorfizacji roślin. Majdańska poświęca odrobinę miejsca motywom ogrodu i róży, symbolizującym kolejno ludzką psychikę i uczucie miłości. Napomyka też o utrwalonej w naszej kulturze wymowie barw. Autorka “Metaforyki...” zapomina jednak odnotować, że w przypadku kobiety kwiaty mogą także oznaczać dziewictwo. “Wspominam, jak zabrałeś mi moje kwiaty” - melorecytuje Anja Orthodox w utworze “Cyan”. Jeśli chodzi o metafory cienia i kamienia, to refleksje Majdańskiej przekonują mnie tylko częściowo. Dla absolwentki UZ cień to przede wszystkim duch. Jest w tym ziarnko prawdy. Ale są też kawałki gotyckie, w których cień nie ma nic wspólnego z życiem pozagrobowym. „Jestem jak cień, który kiedyś był częścią ciebie” - słyszymy w piosence „Umbra” zespołu Moonlight. Rozdział dotyczący kamienia zawiera klasyczne naciąganie faktów pod tezę. Majdańska pragnie udowodnić, że twardość, chłód, lód i kamień (np. czarny/biały marmur) wiążą się ze śmiercią fizyczną i duchową. Dlatego sformułowania „zimny wzrok” (Batalion d’Amour), „dotyk zimnych rąk” (Closterkeller) i „serce takie czarne” (Moonlight) kojarzą jej się ze… stopniowym kamienieniem ludzkiego ciała! Bo osobnik robi się nieczuły, skamieniały.


Matrix nasz conocny

Sen pełni dla gotów taką funkcję, jaką pełniła wirtualna rzeczywistość dla Cyphera z filmu „Matrix” sióstr (eksbraci) Wachowskich[3]. Urszula Majdańska stwierdza: „W metaforyce rocka gotyckiego sen – marzenie jest czymś niesłychanie cennym i ważnym. (…) Przebudzenie bowiem ’jest źródłem bólu’. Sen daje ’nadzieję’, konotuje azyl, bezpieczeństwo, przynosi ukojenie, zabiera strach, niepokoje. (…) Sen – marzenie jest metaforą szczęścia, dobra, uczuć i spełnienia, a także niewinności i nieświadomości zła, jakie charakteryzuje dziecko”. Badaczka zaznacza jednak, że owo słodkie złudzenie często przeradza się w coś zgoła odmiennego. „Traciły kolor sny” - dramatyzuje Anja Orthodox w utworze „California”. Refleksje Majdańskiej wypadałoby uzupełnić spostrzeżeniem, że goci słowem „koszmar” chętnie określają jawę („W codzienności mdłej koszmarze zanurzasz twarz zmęczoną i bladą” - Artrosis). Prawdziwy koszmar zaczyna się więc w momencie przerwania onirycznej iluzji („Gdy gubię sny, jakby nigdy nie były, wysycha źródło mojej wielkiej siły” - Closterkeller). W piosence „Imaginary” grupy Evanescence – amerykańskiej kapeli inspirującej się gotykiem – słyszymy wyraźnie: „Dobrze wiem, co leży poza moim sennym schronieniem. Koszmar. Zbudowałam swój własny świat, żeby uciec”. Cóż począć z taką eskapistką? „Nie mów jej, że tego nie ma, ona to widzi, ona wierzy w to. I nie mów jej i nie zabieraj tych resztek wiary, co się jeszcze tlą” (Closterkeller - „Alicja”). Dla zielonogórskiej filolog sen to również metafora śmierci. Dowodem na to mają być cytaty typu „Do snu kołysze cię powolna śmierć” (Batalion d’Amour). Utożsamienie tych dwóch pojęć jest w kulturze zachodniej dość banalne. Ale skoro sen ratuje śniącego przed rzeczywistością…!


Odwrotność dnia

Gotycka noc posiada wiele znaczeń. Zdaniem Urszuli Majdańskiej, wieloznaczność nocy ściśle koresponduje z niejednolitą naturą człowieka. Mroczna część doby może symbolizować lęk, poczucie zagrożenia i dezorientację istoty ludzkiej zmuszonej do egzystencji w chaotycznym świecie. Ciemność tradycyjnie kojarzy się ze złem, ponieważ to w jej realiach rozgrywają się opowieści o demonach, czarownicach itp. Twórczyni „Metaforyki...” łączy noc z pojęciem śmierci, a nawet sugeruje, że w gothic rocku zjawiska te bywają ze sobą tożsame. Aby wykazać, że istnieje coś w rodzaju triady noc-sen-śmierć, zielonogórzanka przytacza fragment „Ballady o dwóch siostrach” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego: „Były dwie siostry – Noc i Śmierć/ Śmierć była większa a Noc mniejsza/ Noc była piękna jak sen a Śmierć.../ Śmierć była jeszcze piękniejsza”. Majdańska odnotowuje, że w utworach gotyckich występuje tendencja do ukazywania nocy, czyli śmierci jako kobiety. Zwraca uwagę na to, co odróżnia współczesny gotyk od tego starodawnego: „Różnica polega na tym, że średniowieczna śmierć była kostuchą, szkieletem, rozkładającym się ciałem. (…) Natomiast w tekstach gotyckich śmierć-kobieta przypomina bądź piękną opiekunkę, bądź matkę”. Absolwentka UZ przywołuje kilka piosenek, w których noc zostaje przedstawiona jako kryjówka, ostoja, wybawienie od udręki. Podkreśla jej ważną rolę w życiu zakochanych par. Do tych głębokich refleksji dołącza niezbyt mądre rozważania o ciszy. Według lubuskiej filolog, bezdźwięk może być synonimem nocy i śmierci. Szkoda tylko, że cytowane przez nią kawałki wcale na to nie wskazują. „I tak dobrze znam zapach mojej ciszy” (Closterkeller), „Cisza spływa we łzach” (Artrosis) – czy te urywki mówią o ciemności i umieraniu?


Pozostałe przenośnie

Światło. Do tego kręgu leksykalno-semantycznego Urszula Majdańska zalicza „ogień, słońce, gwiazdy”. Wedle jej interpretacji, płomień stanowi metaforę przemijania i śmierci, gdyż powoli trawi dany obiekt i doprowadza do jego unicestwienia. Kobieta zapomina jednak, że ogień może też oznaczać pożądanie („Coś na kształt ognia w twych oczach jest” - Closterkeller, „Senne macanki”) i cierpienie („Czy wiesz, jak pali, gdy zamieniasz moje serce w twardy kryształ?” - Closterkeller, „Dwa dni”). Gasnące słońce i spadające gwiazdy symbolizują – zdaniem młodej badaczki – nieszczęście i przygnębienie. Droga. Majdańska raportuje, że gotyccy tekściarze nagminnie przedstawiają ludzką egzystencję jako bolesną tułaczkę. Człowiek jest w życiu zagubiony, nie może odnaleźć celu swojego istnienia, niejednokrotnie „znajduje się na rozdrożu” i „traci grunt pod nogami”. Czasem nawet spada ku ziemi, w której „grzebie się zmarłych”. Woda. Według zielonogórzanki, przenośnia ta służy „zobrazowaniu motywu przemijania oraz chaosu w człowieku i w świecie”. Bohaterowie gothic rockowych piosenek zazwyczaj „toną” i „dryfują”, co raczej nie ma w polszczyźnie pozytywnej konotacji. Jakby tego było mało, opadają oni na dno, czyli zmierzają „ku śmierci, w głąb, w ciemność”. Taniec i gra. Zgodnie z tym, co pisze Majdańska, taniec wyraża nieład, szaleństwo, a także – jak niemal każda metafora gotycka – przemijanie i śmierć. W wyjątkowych przypadkach może on być tożsamy z „aktem miłosnym”. Gra aktorska (teatr, film) symbolizuje przypisaną człowiekowi rolę życiową oraz powszechną nieszczerość w relacjach interpersonalnych. Gra hazardowa (karty) oznacza bezradność i zniewolenie istoty ludzkiej. Człowieczy los tkwi bowiem w rękach siły wyższej, przeznaczenia.


Zakończenie

„Metaforyka w tekstach rocka gotyckiego i muzyki okołogotyckiej” to jedna z najcenniejszych książek, jakie przechowuję w swojej kolekcji. Nie tylko dlatego, że porusza ona temat, który mnie interesuje, ale również dlatego, iż jest istnym „białym krukiem”. Chociaż mam do tej publikacji ogromny sentyment, uważam ją za dzieło zdecydowanie niedoskonałe. Bardzo lubię teoretyczną część owej pracy. Urszula Majdańska krótko, ale treściwie (29 stron) opisuje w niej subkulturę gotycką na tle burzliwej historii rock&rolla. Autorka uzmysławia czytelnikom, że gothic – ze swoją rozwiniętą estetyką i filozofią – wyróżnia się spośród innych ruchów skupionych wokół muzyki mocnego uderzenia. Nurt ten posiada swoje niuanse, lecz funkcjonuje w szerszym kontekście, jakim jest euroatlantycka kultura młodzieżowa po II wojnie światowej. Badawcza część rozprawy (57 stron) wzbudza we mnie mieszane odczucia. Doceniam wysiłek Majdańskiej, gdyż niewątpliwie potrafi ona kojarzyć odległe fakty. Sądzę jednak, że niektóre z jej komentarzy wymagają uzupełnienia, a inne nadają się tylko do kosza na śmieci (bo są nadinterpretacjami). „Metaforyka...” wydaje mi się odrobinę przeintelektualizowana. Przyznam szczerze, że rozśmieszyła mnie końcówka rozdziału poświęconego światłu. Otóż absolwentka UZ stwierdziła, iż śmierć „działa zarówno na osi horyzontalnej, jak i wertykalnej”, ponieważ „płomienie pną się w górę, w prawo, w lewo”, a „słońce, gwiazdy (…) gasną, zachodzą, czyli kierują się w dół”. Absolutnie nie odpowiada mi fakt, że lubuska filolog ukazuje gotyk jako łagodną rozrywkę dla wrażliwych inteligentów, natomiast zamiata pod dywan jego ścisłe związki z ruchem BDSM. Te przecież istniały już w czasach postpunkowych. Dowód: prowokacyjne ubiory Siouxsie Sioux.


Natalia Julia Nowak,
powtórnie początkująca
wielbicielka gotyku


PS 1. Obecnie autorka „Metaforyki...” nosi nazwisko Urszula Majdańska-Wachowicz. Wciąż jest związana z Instytutem Filologii Polskiej działającym w obrębie Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego.

PS 2. Niektóre fragmenty gotyckich piosenek, zaprezentowane w powyższym artykule, znajdują się również w książce Majdańskiej. Są też i takie, które dodałam od siebie w toku publicystycznej dyskusji z twórczynią recenzowanej rozprawy.

PS 3. Jeśli Jan Paweł II miał rację, mówiąc, że współczesna cywilizacja jest Cywilizacją Śmierci, to subkultura gotycka stanowi jej idealne podsumowanie. Muzyka gothic rockowa brzmi jak westchnienie naszej epoki. Opisuje dzień dzisiejszy, wspomina czasy minione i przepowiada nieuchronną przyszłość. Dlatego nie ma sobie równych w całej popkulturze. Gotyk to muzyka cywilizacji tańczącej na własnym grobie. Viva la muerte – niech żyje śmierć!

PS 4. Niemcy są państwem, w którym subkultura gotycka jest szczególnie silna. Kraj ten dał ludzkości wiele znanych zespołów reprezentujących wszystkie odmiany tego nurtu. Nic więc dziwnego, że to właśnie tam odbywają się dwa największe na świecie festiwale gotyckie: Wave-Gotik-Treffen i M’era Luna. Według Majdańskiej, nasz zachodni sąsiad jest nazywany Gotlandią ze względu na swoje zasługi dla ruchu Dark Independent (termin-parasol określający szeroko pojętą „mroczną muzykę”). My, Polacy, możemy się poszczycić festiwalem Castle Party, najznamienitszą imprezą gotycką w Europie Środkowo-Wschodniej. Wydarzenie to jest organizowane każdego roku w Bolkowie – na Ziemiach Odzyskanych, niedaleko granicy z Czechami i Niemcami. Najwybitniejszą słowiańską kapelą gothic rockową jest prawdopodobnie XIII. Stoleti. Ta wspaniała formacja została założona w 1989 roku w czeskiej Igławie przez braci Petra i Pavla Stepanów. Zanim zostali oni gotami, byli gwiazdami czechosłowackiej sceny punkowej.

PS 5. Ze społeczności gotyckiej (goth) wyłoniła się społeczność „cyber-goth”, o której zresztą wzmiankuje autorka „Metaforyki...”. Jest to wąsko wyspecjalizowana subkultura koncentrująca się wyłącznie na elektronicznych odmianach gotyku. Zielonogórzanka pisze: „Cybergoci przypominają bardziej ekscentrycznych fanów techno i house. (…) Tradycyjna czerń ustępuje miejsca kolorom żywym, intensywnym, wręcz krzykliwym (np. różom, czerwieniom). We włosy wplata się druty, plastikowe pręty, rurki itp. Twarz niekiedy pokrywana jest grubą warstwą specjalnego wosku kosmetycznego, który ma nadać skórze wygląd nienaturalnego tworzywa, plastiku, gumy czy sztucznej skóry”. Uwaga! Ruchu gotyckiego i cybergotyckiego pod żadnym pozorem nie należy mylić z ruchem emo! A już absolutnie nie wolno ich utożsamiać ze wspólnotą heavymetalowców, bo to zupełnie inna gałąź ewolucji rock&rolla! Nie za bardzo wiem, jak zaklasyfikować amerykański nurt zwany death rockiem. Najprawdopodobniej jest on czymś w rodzaju „gotycyzującego odłamu subkultury punkowej”. Japońskie style „gothic lolita” i „visual kei” to jeszcze co innego. Nawet dalekowschodnia muzyka okołogotycka (Malice Mizer, Moi dix Mois – obydwa z Kraju Kwitnącej Wiśni) różni się od zachodniej.


PRZYPISY

[1] Postmodernizm (ponowoczesność) w czystej postaci.

[2] Chociaż psychoanaliza i psychologia głębi ocierają się czasem o New Age. Carl Gustav Jung, Erich Fromm, Wilhelm Reich... Oni akurat popadli w swoisty mistycyzm.

[3] Andy i Larry Wachowscy to obecnie Lilly i Lana Wachowskie.
 

nightfirefly
 
Wszystkiego strrrasznie fajnego z okazji Halloween!

Dzisiaj wpis w klimacie czyli sesja bazikotkowego demona (Malachi Atalef) oraz mojego anioła (Ezekiel Nicephorus).

W serii "The Magicians" dwaj zagorzali wrogowie. Tutaj wyjątkowo blisko ;)

Zdjęcia: ja
Face-upy, stroje, anielskie skrzydła i biżuteria lalek - Bazikotek

Ezekiel
Halloween Angel.jpg


Malachi
Halloween Demon.jpg


Caged Angel.jpg


Happy Halloween.jpg


Separated.jpg


Angel's Touch.jpg


Mercifulness.jpg


Opposites.jpg


A Light in the Darkness.jpg


Ezekiel.jpg


Na koniec behind the scenes z udziałem Angeliki XD

Halloween 2017 behind the scenes.jpg


I foto koszulek na Halloween (właśnie jedną zakładam)
Halloween Atanazy.jpg


Zmykam na halloweenową imprezkę ;)

Firefly
  • awatar Kate - Writes: Jacy oni obaj cudowni. A zdjęcia jak najbardziej oddają klimat święta. Życzę miłego świętowania, a sama idę się lenić pod kocykiem. U mnie już po imprezie. :D
  • awatar errorchan: Pięknie się panowie prezentują. I mają wspaniałe kostiumy. Demoniczne skrzydełka szczególnie przykuwają uwagę - naprawdę mrocznie wyglądają.
  • awatar Idemo: Obaj panowie znakomicie sie razem prezentują- wiadomo, przeciwieństwa się przyciągają :) I koty wspaniale wpisały się w klimat Halloween- Angelika wygląda jak duch a kot w kolorze dyni pomaga prezentować Halloweenowe koszulki ^^
Pokaż wszystkie (7) ›
 

nightfirefly
 
Troszkę się zebrało, więc korzystając z weekendu, wrzucam wpis :)

Zacznę od dodatków - skarpetki

20170927_180111.jpg


skarpetki thc.jpg


skarpetki w mopsy.jpg


stopki Medicine banany.jpg


szara czapka skarpetki w lamy.jpg


Jak co roku przed Halloween polowałam na skarpetki z odpowiednim motywem i udało się :3

halloween socks pair.jpg


Czapki

czapka burgundowa.jpg


czapka Hauer.jpg


Buty

20170927_175940.jpg


kociklapki.jpg


czarne workery.jpg


czarne buty jesień.jpg


Opaski do włosów

halloween headband.jpg


opaski do włosów brokatowe.jpg


kocie uszy opaska.jpg


Zegarek

zegarek mermaid.jpg


Kubki

brokatowy kubek z rurką.jpg


kubek Skorpion Charyzma.jpg


Rękawiczki

rękawiczki bez palców.jpg


Torba na zakupy z Izmaelem ;3

torba BJD.jpg


Lakiery do paznokci

złote lakiery.jpg


Teraz ciuszki :D

Halloweenowy long

halloween long.jpg


Piżama na Halloween

Piżama w nietoperze.jpg


Bluzka w oczy

20170927_180236.jpg


QX340-90M-003.jpg


Sweterek

day dreamer sweter.jpg


hmprod.jpeg


Srebrna kurtka + dwie pary rękawiczek

silver winter jacket.jpg


Burgundowe futerko

20170927_181010.jpg


fuczak bordo.jpg


Jesienne jeansy Roxy

roxy jeansy na jesień.jpg


Czarne jeansy ze złotymi zdobieniami

20170927_180314.jpg


T-shirty

cropp hug me tshirt.jpg


mermaid tshirt.jpg


unicorn funny tshirt.jpg


ufo bokserka.jpg


ufo clothes.jpg


Sukienki

sukienka w kwwiatki.jpg


sukienka w motyle.jpg


Bluza z pajęczynami

halloween hoodie.jpg


Sweter z pentagramem

20170929_204830.jpg


UE9sl3fbvpiZx65BPgAz3Er94SNOP6D9-33.jpg


Futrzana bluza

cropp furr blouse.jpg


Pędzelki z brokatem:

20170925_175847.jpg


Filmik: www.instagram.com/(…)BZeMSZili7d…

Szampan z brokatem - jest cudowny, magiczny!

Fogoso 1.jpg


Fogoso 2.jpg


Fogoso 3.jpg


Filmik: www.instagram.com/(…)BaFPgaJlWj6…

Do czytania - mangi yaoi :3

finder po burzy yaoi.jpg


Jesienny case na telefon

20170925_150800.jpg


Ufff...przebrnęliście ze mną do końca XD

Jutro kolejny wpis, tym razem lalkowy. Zapraszam!

Firefly
  • awatar chiriann: Wszystkie nabytki absolutnie rewelacyjne (jak zawsze :D), ale szczególnie urzekła mnie czapka z kotem. Gdzie ją dorwałaś? Próbuję sobie kupić coś na łeb na zimę, ale nic mi się nie podoba, natomiast ta czapucha mnie po prostu powaliła na kolana :D! Ps. Kapcie też piękne ^^!
  • awatar SugarFirefly: @chiriann: Czapka z kotem jest z firmy Hauer. Ja kupowałam w łódzkiej Manufakturze i była ostatnia sztuka z pomponem (jest też wersja bez), ale dam tobie linka do ich sklepu internetowego hauer.iai-shop.com/product-pol-643-CAT-IN-FOREST.html
  • awatar Alys27: A kubek ze skorpionem? Znaczy koto-skorpionem :D z jakiego sklepu?? Ja bym brała koto-strzelca xD A to faktycznie szampan czy szampon? ;)
Pokaż wszystkie (10) ›
 

bazikotek
 
Witajcie miłośnicy deszczowych poranków i pochmurnych dni!
Bynajmniej nie o jesieni mówię, ale pogodzie za oknem, która tej wiosny ma więcej wspólnego z jesienią niż z cieplutką majówką i wycieczkami za miasto.
Ja dostrzegam plusy - jako zagorzały fan ciemnych kolorów, wolę miesiące umiarkowanie chłodniejsze, niż te upalne, kiedy sztuka nieubierania się osiąga apogeum. Zdecydowanie należę do frakcji modowej, która preferuje stroje "na cebulkę", chusty, czapki, rajstopy i płaszcze.
Tak, wiem,dziwna jestem ;)
Żeby przeżyć wiosnę i lato w jednym kawałku, zaopatrzyłam się w kilka rzeczy, które pozwolą mi godnie dotrwać do jesieni. A zatem...

Kostium kąpielowy "Skeleton" z Banned:
skeleton.jpg

0690fe56dad9bd85fbfa68b9118ac483.jpg

Kupiony z myślą o wycieczce nad morze.
Ma świetnej jakości nadruk, a wykonanie jest pierwsza klasa! Kostium posiada modelowane miseczki, więc trzyma wszystko w ryzach (wyjmowane gąbki). Wiązane na karku ramiączka są miękkie i wygodne, a dół kostiumu kończy się czarnymi majteczkami i taką jakby "koszulką", co wygląda naprawdę ładnie.
Foto z netu, a nad własnym jeszcze popracuję zanim wstawię ;)

Demonia mary jane "Sprite 09", czyli wersja z nietoperzami (są jeszcze z pajęczyną).
Na razie na nie czekam, bo są w jakiejś pokrętnej drodze z USA. Wiem, że jakość butów z Demonii pozostawia wiele do życzenia, ale bardzo podoba mi się ich wygląd i okrągłe noski. Niebanalny design i dostępność w moim rozmiarze przekonują mnie co jakiś czas do zakupu butów tej marki. Aha, nietoperki można zdejmować, gdyby się ktoś pytał.

sprite09.jpg


sprite092.jpg


Long sleeve z H&M, wykopany na dziale z ubraniami dla..chłopców? Whatever. W każdym razie pasował, a dodatkowo napis świeci w ciemności!

glowinthe darc scary.jpg


gitd.jpg

Ramoneska z Forever 21
W końcu po 15 latach udało mi się kupić porządną i pasującą ramoneskę, co nie było wielkim wyczynem, zważając na to, że jest ich ostatnio PEŁNO w każdym możliwym rozmiarze i kolorze. Szok i niedowierzanie!
Za "moich czasów" były dostępne tylko u podejrzanych typków na rynku, szyte z bawolej skóry, męskie bardzo i ciężkie jak sto diabłów. Wtedy chciałam i nie miałam, a teraz...trafiła się, ot co.
ramo.jpg

Żeby czerni stało się zadość, dwa kosmetyki z wizyty w kopalni. Może nie dosłownie, ale oba zawierają węgiel. Maseczka z glinką i węglem z L'oreal i krem Carbo Detox z Bielendy. Środka nie pokażę, bo większość wypaprałam, haha.
kremy.jpg

Maseczka fantastycznie odświeża cerę, wygładza i zmniejsza pory. Starcza na zdecydowanie więcej niż sugerowane 10 aplikacji i jest warta swojej ceny (od 25-34 zł). Krem z Bielendy jest naprawdę grafitowo czarny, ale po dobrym wklepaniu w skórę ten efekt "znika". Pachnie przyjemnie, arbuzem/melonem i ładnie matuje. Nadaje się pod makijaż.

Lakier do paznokci Paese 324 - czarny piaskowy.
paese.jpg

Godny następca czarnego z Golden Rose, który był piękny, ale się skiepścił przeokrutnie.
Ten ma wszystkie atuty dobrego lakieru - szybko zasycha nawet przy dwóch warstwach, wygląda bardzo ładnie i dobrze się zmywa.

Alchemy Gothic "Noctis Cross":
alchemy2310.jpg

Czyli historia z serii "kiedy niemożliwe staje się faktem" i na pchlim targu znajdujesz perełkę za 12 zł. Serio-serio. Oryginalną.

Oczywiście nie wszystko w moim otoczeniu jest czarne. Dla odmiany, zdarza mi się wycieczka w stronę różu i takich cudeniek:
różności urodzinowe.jpg

A tu moje eksperymenty z Coloristą (uwaga, zdjęcie zawiera lokowanie facjaty!). Kusi mnie jeszcze fioletowy...
bazi róż.jpg

Uff, to chyba w większości wszystko co miałam do przekazania i pokazania.
Postaram się w kolejnym wpisie o coś bardziej twórczego niż hedonistyczny konsumpcjonizm, więc do kolejnego!
  • awatar chiriann: Bardzo mi się ten konsumpcjonizm podoba, czarną maseczkę koniecznie muszę wypróbować, a kostium kąpielowy mnie absolutnie zachwycił! Efekt na plaży były powalający, szczególnie w połączeniu ze śnieżną bielą mojego cielska ;)...
  • awatar SugarFirefly: Makaroniki urocze :D A czarny lakier ci zabieram :P
  • awatar Bazikotek: @chiriann: Maseczkę bardzo polecam. A biała/jasna skóra jest ok. Podobno nawet jest moda na nieopalanie się (na pewno zdrowiej dla nas). Z drugiej strony po wakacjach zawsze zostaję z tym samym stwierdzeniem "Lato mija,a ja jak śmietana - tłusta i biała" ;)
Dodaj komentarz ›/ Pokaż wszystkie (5) ›
 

xdazzlex
 

Wpis tylko dla użytkowników pinger.pl

 

bazikotek
 
Święta co prawda bez śniegu, ale za to miło spędzone w domu, a to już bardzo dużo.
Cieszę się z kilku wolnych dni i spokoju, bo w tym roku przygotowania były wybitnie męczące.
W świątecznym nastroju przedstawiam Wam Gorgwila, który mocno eksploatował choinkę.
Demonic Xmas.jpg


Demon tree.jpg


Gorgwil Santa.jpg


Satan's Little Helper.jpg

Nie posiadam odpowiednio mrocznych bombek, żeby tak samo ubrać swoją choinkę, więc było klasycznie.
Prezenty również dopisały i poniżej mała lista skarbów, które do mnie dotarły. Zdjęcia sklepowe,wybaczcie, ale zupełnie nie czuję się na siłach żeby robić fotki.
Bez nazwy 1.jpg

Absolutnie obłędna torebka-nagrobek z Killstara:

SARASINS-HANDBAG-B_1024x1024.jpg

Sweterek z Mohito. Jest niesamowicie miły w dotyku i ciepły!
QF271-99X-001.jpg


QF271-99X-003.jpg

Bluza z kapturem H&M. Obowiązkowo wersja czarna
hmprod.jpg

Książki!!!
Bardzo ciekawie opracowana "Encyklopedia Duchów i Demonów":
9788311120136.jpg

Zbiór legend o polskich miastach "O krakowskich psach i kleparskich kotach" - bardzo miło się czyta :)

o-krakowskich-psach-i-klepskich-kotach-1.jpg


Wszystkie opowiadania o Sherlocku Holmesie w jednym tomie!

14711939711866769-jpg-gallery.big-iext43635915.jpg

I książka o kuchni żydowskiej "Jerozolima". Wspaniała podróż pełna nowych przepisów i zapachów
maxresdefault.jpg

A propos zapachów, dostałam bardzo oryginalną i śliczną rzecz, mianowicie lampę zapachową, angielskiej firmy Ashleigh & Burwood. Warto odwiedzić stronę internetową żeby obejrzeć jakie cudeńka oferują, np:
ashleigh-burwood.jpg

PFL708K.jpg

Moja to purpurowo-czarna ze srebrnym koreczkiem "Rubellite":
PFL60F.jpg

Znacie może te lampy? Podobno oprócz uwalniania pięknych zapachów, mają działanie antybakteryjne, zabijają roztocza i zarodniki pleśni.
Co jeszcze?
Śliczna klatka z..kosmetykami! Zdjęcie własne, więc do bani, ale całość prezentuje się cudownie! Jest nawet mydełko w kształcie ptaszka :)

klatka.jpg

Żele do rąk z zimowej serii od Simple Pleasures (podobne ma Firefly :D )
Zwierzęcą maseczkę ze Skin 79:
pol_pl_SKIN79-Animal-Mask-For-Angry-Cat-Kojaca-maska--8073_1.jpg

I..pewnie o czymś zapomniałam, ale myślę, że Mikołaj się nie pogniewa.
A jak Wy spędziliście święta? Miło, spokojnie?
Kłaniam się i zmykam wypoczywać.

zdjęcia: własne, z Internetu i dzięki uprzejmości Firefly - dziękuję!
  • awatar SugarFirefly: W ogóle Mikołaj w tym roku zaszalał ;) Musze wypróbować tą maseczkę, bo też ją mam
  • awatar Idemo: Wow, ile prezentów ! Najfajniejsze są: nagrobek-torebka, klatka z kosmetykami i pachnąca lampa :) U mnie święta na całkowitym luzie- i o to przecież chodzi !
  • awatar Bazikotek: @SugarFirefly: właśnie się do niej przymierzam, ale może zostawić na Sylwestra?
Dodaj komentarz ›/ Pokaż wszystkie (7) ›
 

nightfirefly
 
Na początku chciałabym życzyć wam wszystkim cudownych i spokojnych Świąt oraz udanego Sylwestra.

Satan's Little Helper.jpg


Miło spędzacie Święta? Jak tam po wizycie Mikołaja? Prezenty dopisały?

U mnie bardzo :D Miałam ich całą kupę lol (a i tak na zdjęciu jeszcze nie wszystkie)

gifts.jpg


Były też śliczne kartki z życzeniami, ale jedna spodobała mi się najbardziej

kartka.jpg


Teraz prezenty

Kosmetyki

żel d rąk.jpg


Silges shop.jpg


To pudełeczko obok kosmetyków to skarpetki. Święta bez skarpetek to nie byłoby już to :P

english.jpg


skarpetki.jpg


Ubrania

Galaktyczna koszula z Mohito. Jest piękna <3

Mohito galaxy.jpg


Dresik do chodzenia po domu

shinestars.jpg


Bluza z kapturem (wiewióreczka jest urocza)

Bluza.jpg


wiewiórka.jpg


Bluza z kotem

hmprod.jpg


Maseczka, breloczek Ayumi i herbatka świąteczna

Ayumi.jpg


Pościel świecąca w ciemności

pościel świecąca w ciemności.jpg


Słodycze

shortbread.jpg


słodycze.jpg


Były oczywiście prezenty lalkowe :3 W końcu mam Lagoonę z pierwszej serii. Tak długo na nią polowałam! Jest przesłodka

Lagoona 1st edition.jpg


I wymarzoną Rochelle z cyrkowym zestawem (o niej będzie osobny wpis)

Rochelle Goyle Circus.jpg


A najpiękniejszy prezent (jeszcze czekam, aż do mnie przyleci) to chłopak od Switcha, o którym marzyłam, odkąd zobaczyłam go na stronie firmowej (niestety wtedy spóźniłam się, bo był już sold out) - Switch Soseo Holy ver.

soseoh_21.jpg


soseoh_08.jpg


Będzie moim najpiękniejszym wampirem <3

Koniecznie napiszcie co wy dostaliście pod choinkę, albo pokażcie swoje świąteczne drzewka.

Moja Miku pomagała mi w tym roku przy zakładaniu choinkowych lampek

Christmas Miku.jpg


Wesołych Świąt!

snowflakes.jpg


Firefly
  • awatar Egon☮lsen: Pomysł na pierwsze zdjęcie mnie odrzuca...
  • awatar Idemo: Wow, ile prezentów ! I wszystkie tak pięknie opakowane <3 Fajny lakier do paznokci dostałaś, tez takie lubię, a jeszcze bardziej takie z holograficznymi drobinkami (może kiedys pokaże moją kolekcję na blogu, chętnie umalowałabym jednym z moich lakierów pazurki którejś z moich bjd dziewczyn, może się uda, bo teraz mam już czym to zrobić- czytaj cienkim pędzelkiem) Pan od Switcha jest boski ! Nawet mnie, miłośniczce damskich BJD się podoba <3 Ja z ciekawszych świątecznych prezentów dostałam śliczne, białe, zdobione metalowe sanki, na które zmieści się nawet tyłek lalki SD. Zamierzam je wykorzystać w noworocznej lalkowej foto-sesji, a jeśli się czasowo nie wyrobię to w innej sesji :) Moje świąteczne drzewka wystąpiły już w świątecznej BJD sesji. Przez te okropne BJD zawsze mam więcej niż jedna choinkę, bo zwyczajnie nie mogę się na tylko jedną zdecydować ;)
  • awatar Alys27: Pan lalek ze Switcha..! Jaki piękny! Koniecznie będziesz musiała zrobić z nim sesję :D Ta świecąca pościel jest czymś co chyba zażyczę sobie za rok xD Też dostałam masę prezentów, w tym i skarpetki :D No i udanego dalszego świętowania życzę ^^
Pokaż wszystkie (21) ›
 

nightfirefly
 
Jak tam po Halloween? Jak spędzaliście je w tym roku? Niestety w tym nie mam dla was halloweenowej sesji BJD, bo nie miałam na to czasu :(

Za to bawiłam się strrrasznie fajnie, dostałam mega-spooky prezenty i Halloween 2016 uważam za 100% udane.

Bazikotek zrobiła przepyszne babeczki z dyniowym nadzieniem
Pumpkin Cupcakes.jpg


Prezenty i słodycze:

halloween gift.jpg


gothic halloween sweets.jpg


Petryfing Pumpkins.jpg


trolli.jpg


świeczka.jpg


żelki.jpg


Halloween Socks.jpg


Skarpetki od Bazi są super! Przed Halloween kupiłam też koszulkę, oczywiście w magicznym klimacie :)

i put a spell.jpg


Wiem, że dzisiaj to już troszkę po czasie, ale...Happy Halloween!

Halloween lampion.jpg


Firefly
  • awatar Bazikotek: Baaardzo miło wspominam nasze Halloween! Każdego roku jest inaczej, ale bawię się super. Cieszę się, że babeczki wyszły, a prezenty podobały. Mogę zacząć halloweenowe polowanie od nowa ;)
  • awatar errorchan: Ile pyszności!! A babeczki wyglądają zjawiskowo, "ziemia" na tych cmentarzykach wygląda bardzo realistycznie :D
  • awatar Alys27: Babeczki wyglądają o-błęd-nie!! :D
Pokaż wszystkie (6) ›
 

bazikotek
 
Tytułem wstępu - od Castle Party do Return To The Batcave, czyli dwa ciekawe festiwale w jakich udało mi się uczestniczyć w tym roku i moja mini relacja z powyższych :)
29-31.07.2016 Bolków
Na CP wybierałam się od dawna, ale ciągle wypadało coś, co uniemożliwiało dotarcie do Bolkowa (brak funduszy, szef-maruda, albo niezdecydowani znajomi). W tym roku tupnęłam nogą i zapowiedziałam:"JADĘ!". Wszystko odbyło się na wariackich papierach, łącznie z załatwianiem godziwego noclegu, ale suma summarum, 29 lipca zapakowałam się do pociągu i wyruszyłam w drogę. Towarzyszył mi Gorgwil:

skacowany Gorgwil.jpg

Po drodze podziwialiśmy widoki, pogoda dopisywała na równi z humorami, a cała podróż minęła szybko i wszędzie miałam blisko - z domu na dworzec, na przesiadkę, do kwatery i na zamek. Żyć nie umierać i podróżować! Widać jak bardzo jesteśmy happy z wizyty:
Bolków stacja.jpg


Gorgwil w Bolkowie.jpg

Widok z zamku:
Bolków widok z zamku.jpg

Oczywiście nie byłoby udanego wyjazdu, gdyby nie smaczne żarcie i picie, a tego było pod dostatkiem (w tym miejscu składam serdeczne życzenia pani z budki z goframi oraz rodzinnej manufakturze, która obkarmiła cały Bolków ruskimi pierogami)
Pierogi.jpg


579d960ad62e0_p.jpg

O Castle można pisać dużo i wrzucać jeszcze więcej zdjęć, a nie wiem jak z pojemnością pingerowego bloga i cierpliwością czytających, więc powiem tylko, że było zaje.. i wrzucę fotki.
Piątkowy występ Clan Of Xymox (to ich sprawka, że pojechałam na CP):
COX 1.jpg

Poza tym świetny występ Das Moon, De/Vision, ciekawy Xandrii i zaskakujący Phurpy.
Castle poza dużą dawką muzyki, gromadzi dużą ilość czarnych dusz:
czarna para.jpg

I oczywiście sporą ilość przebranych na okoliczność osób. Lans musi być, bo okazja dobra, a złego słowa nikt nie powie, więc można paradować w czymkolwiek i czuć się swobodnie.
Mój lans sobotni:
sobotni outfit.jpg

I niedzielny, który upłynął w większości na łażeniu po zbyrach i szukaniu nie wiadomo czego w starym folwarku:
Bazi w Bolkowie.jpg


Alicja w Bolkowie.jpg


Ruiny.jpg

Malachi i Gorgwil w ruinach zamku Świny:
Gorgwil and Malachi.jpg


Lonely Castle.jpg

Zmęczony imprezowymi szaleństwami Gor, szuka wsparcia:
Gorgwil Cp.jpg

Czy wybiorę się na kolejne Castle Party? Całkiem możliwe, bo mam miłe wspomnienia z tegorocznego :)
Wszystkim niezdecydowanym polecam, a wszystkim, którzy dzielnie wspierali moje wojaże, dziękuję!
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Return To The Batcave 13-15.10.2016 Wrocław
W dużym skrócie to festiwal z punkowym pazurem i dużą dawką muzyki cold wave oraz post-punk, a wszystko okraszone wystrojem z Halloween.
Gorgwil jak zawsze na pierwszym planie:

gor.jpg


gor party.jpg

Teraz ja!!!
keep out.jpg

Cleocat również załapał się na fotkę w hotelowej scenerii, która bardzo mu przypasowała:

Cleocat w hotelu.jpg

Muzycznie było świetnie i bardzo podobał mi się koncert Readership Hosttie. Dynamiczny i głośny, ale dobry. Jedyny minus - długa i niska sala, w której odbywały się koncerty, co przy dużej ilości osób zamieniało występy w seans w saunie.
Readership Hosttie.jpg

Trochę później zagrał wyczekany She Past Away. Uwielbiam ich piosenki i mroczny wokal, ale na koncercie wypadają cichutko. Mam nadzieję, że się jeszcze rozkręcą, popracują nad występami na żywo bo mają potencjał:
She past away 1.jpg

Poza tym były nietoperze, duuuużo nietoperzy!
bats.jpg

"Batkejwowcy", tacy prawdziwi :D
14524394_1182790121757693_7026164762883407107_o.jpg


naklejki.jpg

Wraz z miłymi wrażeniami, zostały tez suweniry (polecam koszulki z Batcave!):
suweniry.jpg

Atak na Wrocław dnia kolejnego najbardziej wziął sobie do serca Gor:
Gorgwil katedra.jpg

Gordzilla!
Gor.jpg

Ogólne wrażenia? Bardzo pozytywne! Byłoby miło, gdyby Łódź wzbogaciła się o taki festiwal, albo przynajmniej klub jak wrocławska CRK Utopia. DJ-ów już mamy, ale miejsca z klimatem brak.
Co mogę powiedzieć na podsumowanie tego przydługiego wpisu? Nie przesadzajcie z imprezowaniem, albo się wysypiajcie, bo możecie tak wyglądać:
lol Wrocław.jpg

Źródła: zdjęcia własne, zdjęcia od Firefly, Internet
  • awatar SugarFirefly: lol to ostatnie foto XD
  • awatar EvilCupcake: Najpierw chciałam powiedzieć coś odnośnie twoich strojów, ale jednak muszę napomknąć o ostatnim zdjęciu, które jest cudowne. xD Pierwsza, czarno-niebieska stylizacja jest wspaniała! Ile masz u siebie sukienek? :)
  • awatar Bazikotek: @EvilCupcake: Dziękuję :) Tak, ostatnie foto oddaje klimat imprezowego października...bardzo. Wiesz, z lolicimi ciuchami jest u mnie różnie, bo często je wymieniam. Obecnie mam trzy sukienki (jedna szuka domu) i trzy spódniczki, ale te ulubione.
Dodaj komentarz ›/ Pokaż wszystkie (7) ›
 

eeeweeelin
 
Gotycka Biżuteria: Kilka nowych zdjęc z sesji foto z nową modelką:-)
Zapraszam do sklepu gdzie do konca września trwa promocja - 30% obniżki:-)

Zapraszam również do polubienia mnie na fb:-)
www.facebook.com/ewelinakrawczukjewellery/


2.jpg




3.jpg




4.jpg
 

bazikotek
 
W poprzednim wpisie obiecałam powiedzieć co w mojej lalkowej rodzince, więc podzielę się foto-relacją z ostatnich miesięcy (postaram się przy tym nie rozgadać zanadto).
Jakiś czas temu przygarnęłam ostatnią główkę artystki znanej jako Picot Prince. Makoto, bo tak zwie się ten łepek, przypomina mi bohatera mangi, którą bardzo lubię (podpowiem,że to yaoi).
Na pierwszy rzut oka "Makoto" nie prezentuje się urodziwie, ale mam w planach zrobienie z niego sexy chłopaka.
Picotprince Makoto head.jpg


Picotprince Makoto head logo(1).jpg

Drugi, mocno wyczekany (5 miesięcy! zgroza!) lalek, to dzieło ze stajni Doll Chateau - Dennis:
20150511190311740.jpg


20150511190432732.jpg


20150511190709411.jpg


20150511191012133.jpg

Mam osobliwy stosunek do lalek tej firmy i chyba najlepiej pasuje tu określenie "turpizm". Cóż, Dennis urzekł mnie przeogromnie i skłonił do wymyślenia historii o pewnym freakowatym magu... Póki jednak nie nadeszła pora na jego pełną prezentację, kilka fotek z rozpakowywania:

Dennis Doll Chateau.jpg

Doll Chateau Dennis head.jpg


Po drodze była jeszcze chińska gazeta z komiksem o wampirach:
azjatycka gazeta.jpg


I urocza folia bąbelkowa:
Folia bąbelkowa serca.jpg


Zapytacie- po co mi te latające głowy i co z nimi robię? Oczywiście maluję :) Makijaże i body blushingi staram się popełniać w weekendy lub dni wolne od pracy, co niestety nieczęsto się zdarza, ale twórcze wypociny jak widać trwają:
bjd faceup work(1).jpg

Jedna z ciekawszych buziek, która przewinęła się przez moje ręce to Justine (Napidoll Chesi), która swój debiut miała w Noc Świętojańską i mam nadzieję, że wkrótce wraz z Firefly pokażemy pannę ponownie:

Summer stream.jpg

Na przedstawienie czeka jeszcze anioł Ezekiel, zawadiacki przystojniak Martin i...no tak, wiele innych. Obiecuję, że zdjęcie pełnej rodziny naszych BJD również się pojawi. Keep Calm!
  • awatar RainbowxD: Dennis prezentuje się wspaniale - taki mrocznie, a zarazem wytwornie :D.
  • awatar Shao Shadowsun: oh DC... sama sie ostatnio zakochałam w jednym z ichnich panów, ciekawe czy uda mi sie go kiedyś zaprosić do stada - mam nadzieje! <3 a Dennis, no cóż... piękny, jak to dolszat <3 Makoto zazdroszcze, zama o nim chwile myślałam ale mam przerost stada ostatnio wiec zrezygnowałam wiec błagam 0 pokazuj go częśto!
  • awatar dazzle: oj, sesję z nocy świetojańskiej jeszcze długo będę pamietać :) Była cudna ;) Bajkowa. Gratuluję świeżo przybytych :) Wgl super pantent z malowaniem na dworze - perfekcyjnei widać i można do woli psikać sprejem :))
Dodaj komentarz ›/ Pokaż wszystkie (8) ›
 

 

Kategorie blogów